گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

۶۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

img_solutions_mobile4

امروزه بازاریابی با موبایل به عنوان یکی از تکنیک های بازاریابی که به دوره بلوغ خود رسیده شناخته می شود و از هر زمان دیگری دارای تعداد مصرف کننده های بیشتری می باشد که با استفاده از گوشی های هوشمند خود اقدام به خرید و پرداخت می کنند. اگر شما در این حوزه فعالیت دارید، پس این روندی از بازاریابی است که حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

در سال 2014 فروش های انجام پذیرفته توسط دستگاه های موبایل، خصوصا گوشی های هوشمند با رشدی معادل 87% روبرو بوده است و بر اساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده است 28% خرید های آنلاین انجام پذیرفته با استفاده از دستگاه های موبایل بوده است. همچنین در حالی که تعداد خرید های انجام شده از طریق دستگاه های تبلت رشد کمتری را شاهد بوده اند، اما آنها هم دارای رشدی معادل 52% بوده اند. به عبارتی می توان گفت بازاریابی از طریق موجی از بازاریابی متعلق به آینده است.

امیر دائی
sale

در طول یک دهه گذشته در طی فعالیت های مختلف از قبیل سخنرانی، مربی گری و فعالیت به عنوان مشاور فرصت همکاری با هزاران کسب و کار مختلف از استارت آپ های نوپا تا سازمان های بالغ با بیش از 30 سابقه را داشته ام. جدای از مسئله بلوغ و طی شدن مرحله رشد این سازمان ها همواره به نظر می رسد که تمامی این شرکت های دارای یک مشکل عمده در زمینه فروش هستند.

در اغلب موارد، پیدا کردن مشکل اصلی شرکتها در امر فروش خیلی ساده است: عدم تمایز، نداشتن یک بازار هدف تخصصی و فقدان یک سیستم برنامه ریزی شده برای بخش فروش. البته پیدا کردن راه حل هم در اغلب این موارد خیلی سخت نیست. پس از طی کردن چند مرحله، ایجاد چند تغییر و پیاده سازی یک سند و طرح فکر شده برای بخش فروش، وضعیت این کسب و کار تغییر پیدا کرده و مالک آن شاهد سطوحی بالاتر از فروش محصول یا خدمات خود نسبت به قبل می باشد.

امیر دائی
مطلب-تبلیغات-آنلاین-و-مشاوره مشاوره یک حرفه بسیار تاثیرگذار است که افرادی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند، در زمینه کاری خود بسیار خبره بوده و آنقدر مسلط هستند که می‎‌توانند گره گشای مشکلات دیگران شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم به ۷ نکته اشاره کنیم که بواسطه آنها، مشاوران می‌توانند بسیار بهینه‌تر عمل کرده و به راحتی برای خود فرآیند بازاریابی را طی کنند: 
امیر دائی
Street Vendors 300x200

نوشته محمدرضا گل آقائی

بازار جنوب شرق آسیا همانند این است که گویی فضای اینترنت جان گرفته و در برابر شما ظاهر شده است – تحریک بیش از حد، فروش و تبلیغات که از هر طرف شما را مخاطب خودش قرار می دهد. بجای تبلیغات پاپ آپ بر روی سایت های اینترنت، شما با فروشندگان پاپ آپ روبرو است. بجای تبلیغات گوگل، در آن طرف خیابان فروشنده ای را می بینید که با فریاد شما را به سوی خودش می خواند.

هر کس به نوعی تولید کننده است و برای تبلیغ، معرفی و بازاریابی کالای خودش به خیابان آمده است.

آنچنان زمانی لازم نیست تا شما به عنوان یک بازاریاب موفق به فکر تجزیه و تحلیل رفتار این فروشندگان و بازاریابان و میزان موفقیت آنها جلب شوید. این 4 نکته که در ادامه می آید، مواردی هستند که من در سفر اخیر خودم به عنوان نکات مثبت و اثر گذار در کار بازاریابی و فروش دیدم. امیدوارم برای شما هم مفید واقع شود:

امیر دائی
help-new-customers-wanted

در بازار رقابتی امروز بدست آوردن مشتریان جدید بسیار سخت و اغلب پر هزینه است. این موضوع باعث می شود که شیوه های مقرون به صرفه در جذب مشتری و نگهداشت وی برای موفقیت سازمان اهمیتی حیاتی داشته باشد. اما چیزی گه اغلب کسب و کارها از آن غافل هستند، ارزش مشتریان فعلی و توانایی آنها برای کمک به جذب مشتریان جدید است.

این استراتژی ها اگر بخوبی اجرا شوند، موجب ارجاع مشتریان بسیار به دفعات و همچنین فرصت هایی برای داشتن روابط عمومی و در نهایت سود سرشار برای آن کسب و کار می شوند.

در طی تجربیات گذشته در مشاوره و اداره کسب و کارهای نو پا، راهکارهای خوبی را برای استفاده از مشتریان فعلی جهت پشتیبانی از فرایند کسب مشتریان جدید فرا گرفته ام که برخی از مهمترین های آنها را در این مطلب با شما به اشتراک می گذارم:

امیر دائی
تصویر شاخص مطلب

مدتی است که سیستم پشتیبانی کسب‌ و کار های ما وارد مرحله جدیدی شده و دیگر تماس‌های تلفنی به اندازه کافی پاسخگو مشتریان انبوه و بالقوه ما نیستند. رسانه‌های اجتماعی و سیستم های Live Chat از دیگر ابزار هایی هستند که توانسته‌اند در این مسیر به کسب‌ و کار ها کمک کرده و باعث شوند که مخاطبان راحت‌تر بتوانند پیام خود را به شما برسانند. رسانه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌ دهند که با کاربران خود بیشتر در تعامل باشید 

و همچنین متوجه شوید که با مشکلاتی در استفاده از محصولات و خدمات شما روبه‌رو هستند. از طرفی فوروم ها هم همین امکانات را در قالبی دیگر در اختیار شما می‌گذارند و فضای باز این ابزارهای ارتباطی سبب شده که ارتباطات بهینه شده و کیفیت لازم ایجاد گردد.
در این مطلب ما قصد داریم به نکته‌هایی بپردازیم که به شما کمک می‌کنند تا یک پشتیبانی تمام عیار داشته باشید:

–1 برای کاربرانتان مفید باشید: یکی از مواردی که در امور ارتباط با مشتری به راحتی فراموش می‌شود همین اصل مفید بودن است. در دسترس بودن به این معنی نیست که مفید هم هستید و جواب دادن به تلفن ها، تازه اول راه پشتیبانی است. گروه پشتیبانی باید بتواند دریابد که چه قدر برای مراجعه‌کنندگانش مفید بوده و تا چه حدی مشکلاتشان را حل کرده است.

 تصویر داخلی مطلب

– 2صادق باشید: گروه پشتیبانی در هر ارتباط و تماسی باید با نهایت صداقت برخورد کرده و نباید برای پیشبرد اهداف خود مخاطبشان را گمراه کند. گاهی اوقات پاسخ “نه” به سوالاتی که در مورد آنها چیزی نمی‌دانید، بهتر از این است که اطلاعات غلطی به کاربرانتان انتقال دهید.

 

– 3کاربران خود را سورپرایز کنید: شما می‌توانید امکاناتی جانبی و یا هدایایی کوچک به کاریران خود اهدا کرده و به صورت ناگهانی، در حین مکالمات خود به کاربرتان بگویید که هدیه‌ای به او اختصاص یافته است و یا از امکاناتی جدید بهرمند خواهد شد. این عمل سبب افزایش میزان وفاداری مخاطبان شما شده و باعث می‌شود که یک بازخورد خوب، از شما در ذهن او شکل گیرد.

 

– 4کارشناسانه عمل کنید: هر تعاملی که برای پشتیبانی با مشتری صورت می‌گیرد، فرصتی است برای گروه پشتیبانی تا با برخود دوستانه رضایت مشتری را جلب کنند. هر فردی که وظیفه پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد و یا سرویس چت همزمان را کنترل می‌کند باید از آخرین اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات مطلع باشد تا به درستی مشتریان را راهنمایی کند. در حقیقت پشتیبانی حکم منبع اطلاعاتی را دارد که باید به صورت کارشناسانه اطلاعات را به مشتریان ارائه دهد.

 

– 5سادگی را حفظ کنید: همه بخش‌های وب‌سایت شما باید در راستای خدمت‌رسانی به مشتریان طراحی شده باشد. هر چه قدر میزان کاربر پسندی وب‌سایت شما کم باشد، به همان نسبت میزان رضایت مشتری هم کاهش خواهد یافت. از اینکه اطلاعات مربوط به محصول، ارسال محصول و مسائل امنیتی در دسترس کاربر خواهد بود اطمینان حاصل کنید. ولی از همه مهمتر، باید همیشه وبسایت خود را بروز نگه دارید تا همه چیز به درستی منعکس شود و ناهماهنگی محتوایی میان آنچه که در ارتباطات عنوان می‌کنید و در سایتتان قرار دارد، وجود نداشته باشد.

 

– 6سعی کنید به آسانی محصول و یا خدمات خود را از مشتریان ناراضی پس بگیرید: بر اساس یک بررسی که روی چندین شرکت شناخته شده صورت گرفته، هنگامی که از مشتریان ناراضی محصولات خریداری شده توسط آنها پس گرفته می‌شود، میزان رضایتشان افزایش یافته و حتی گاهی دوباره منجربه مراجعه آنها می‌گردد. البته این مهم در صورتی قایل انجام است که امکان پس گرفتن آن محصول وجود داشته باشد.

 

با رعایت این شش نکته می‌توانید میزان وفاداری مشتریان خود را افزایش داده و به آنها نشان دهید که به فکر آنها هستید.

امیر دائی
Brand-Identity در این بین مواردی وجود دارند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند و از آن جمله می توان به محیط کار کارکنان، استراتژی های خروج و موقعیت مکانی اشاره کرد.

البته دلایلی هم وجود دارد که به برخی از فاکتورهایی که بیشتر در جلوی دید مشتری می باشد – همان مواردی که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردم- بیشتر توجه می شود. در برخی از شرکت ها عدم توجه به این موارد موجب گسست سریعتر و سقوط شرکت نسبت به موارد دیگر می شود. اگر یک کسب و کار در این عصر دیجیتال دارای هیچگونه محتوایی نباشد، دارای یک مجموعه فعالیت بازاریابی پیوسته و متمایز هم نیست و همچنین نسبت به خدمت به مشتریان خود نیز بی توجه می شود.

اما در اغلب مواقع یک کسب و کار بر بخش هایی از فرایند برند سازی (برندینگ) بیشتر توجه می کند که بر مشتری تمرکز دارد و نسبت به عوامل تاثیر گذار پشت صحنه غفلت می ورزد و مدیران اجرایی آن اصلا تصور نمی کنند که این موارد پشت صحنه اگر مهمتر از فاکتورهای متمرکز بر مشتری نباشند، حداقل از ارزشی برابر با آنها برخوردار هستند.

امیر دائی

تیم‌های اجرایی پروژه‌ای معمولا در طول زمان انجام پروژه کارکنان متفاوتی دارند. این امر می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

برای تیم‌های اجرایی انجام طرح‌ها به بهترین شکل، به دلیل عدم ثبات کارمندان بسیار دشوار خواهد بود. چراکه اینجابه‌جایی‌های همیشگی سبب مشکلاتی چون عدم حفظ روحیه تیم، نبود ثبات کاری و کمبود دانش لازم در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

تغییر نیروی انسانی اما گاهی شرکت‌ها هیچ انتخاب دیگری ندارند و با‌‌ همان وضعیت مجبور به ادامه کار خود هستند. ممکن است تیم‌ها در اجرای پروژه‌ها در هر بخش از اجرای طرح نیازمند گروه‌های کاری متعدد باشند. به طور مثال در شروع هر پروژه‌ای در ابتدا به طراحان احتیاج داریم همچنین ممکن است تمام کارکنان در یک زمان مشخص آماده نبوده و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نباشد یا خود کارمندان طرح به دلایل مختلفی چون تعدیل نیرو و ادغام شرکت‌ها مدام در رفت‌وآمد باشند.

امیر دائی

برند مولتی کافه را باید تنها تولید کننده قهوه فوری (Instant Coffee) در ایران بدانیم که از سال 1388 در مشهد شروع به تولید نموده است. قهوه فوری را در ایران مردم بیشتر با نام نسکافه (Nescafe) می شناسند که برندی تجاری و متعلق به نستله است. پس از سالها یکه تازی برندهای خارجی در بازار نوشیدنیهای مبتنی بر قهوه، چند سالی است که مولتی کافه به عنوان اولین برند ایرانی در این زمینه دیده می شود. اما آن چه نگارنده را بر این داشت تا مطلبی پیرامون مولتی کافه بنویسد، کمپینی آنلاین با عنوان « قهوه فقط یک نوشیدنی نیست! یک سبک زندگیه » می باشد که از معدود کمپینهای آنلاین برای برند یا محصولی غیرآنلاین است !

امیر دائی
پیتر دراکر

پیتر دراکر که در سال 2005 درگذشت، حدود 60 سال سابقه ی فعالیت حرفه ای داشت و در این مدت به شرکت هایی از سراسر دنیا مشاوره داده بود، مدیران بی شماری را آموزش داده بود و نحوه ی مدیریت سازمان ها را با ایده ها و اصول خود متحول کرده بود.

پیتر دراکر در 41 سالگی به دعوت دانشگاه نیویورک پاسخ مثبت گفت و به این ترتیب اولین کرسی استادی رشته ی مدیریت در جهان تشکیل شد. دراکر قبل از این دو بار به دعوت مشابهی از دانشگاه هاروارد جواب منفی داده بود. استدلال او این بود که ورودی های دانشکده ی اقتصاد در هاروارد، جوانانی هستند که به تازگی از کالج فارغ التحصیل شده اند. به گفته ی او، دانشجویانی که سابقه ی کار ندارند، چیزی از من یاد نمی گیرند، چون من چیزی از آنها نمی آموزم.

امیر دائی
بعدی
۱ ۲ ۳ . . . ۵ ۶ ۷

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان