گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

با سلام خدمت همه دوستان عزیز

امیر دایی هستم، از برنامه نویسان ارشد شرکت مدیا همراه ارتباطات از شرکای تجاری شرکت ایرانسل و همراه اول و مدرس دوره های نرم افزار آفیس و برنامه نویسی به زبان php و فریم ورک laravel.

تا به حال سه دوره موفق آموزش اکسل و ورد را در خدمت دوستان عزیز بودیم که با استقبال بسیار خوبی رو به رو شدیم.

با توجه به درخواست های مکرر برای برگزاری دوره های حرفه ای اکسل و کمبود وقت برای برگزاری کلاس های حضوری تصمیم گرفتیم دوره اول را با موضوع ساخت داشبورد در اکسل به صورت مجازی در اختیار شما قرار دهیم.

امیر دائی

شاید از شنیدن نام این بخش تعجب کرده باشید، اما گاهی لازم می شود که شما در میان صفحات عمودی صفحه افقی ایجاد کنید! مثلا" گاهی در پایان نامه ها برای رسم نمودارها لازم است که آن ها را در صفحات افقی قرار دهید به این ترتیب نمودار خواناتر و بهتر خواهد بود؛ چرا که در بسیاری از موارد نمودارها در صفحات عمودی با کمبود فضا مواجه اند و لازم میشود که آنها را در صفحات افقی قرار دهیم.گاهی نیز لازم میشود که در انتهای پایان نامه خود از صفحه های افقی استفاده کنید.

با آموزش این بخش شما میتوانید هرگاه که لازم بود بنا به نیاز در مقاله ، پایان نامه و یا کتاب از صفحه های افقی در میان صفحات عمودی استفاده کنید.

زهرا دایی

حتما تا به حال به فایل های پی دی اف ، ورد و یا صفحه هایی را دیده اید که در پس زمینه آن ها کلمه، متن، تصویریا شماره ای کمرنگ وجود داشته است؛انجام این کار سبب می شود تا از کپی کردن آن متن جلوگیری شود؛ همچنین برای تبلیغات و یا به عبارت دیگر اطلاع رسانی نیز استفاده می شود. این مفاهیم مربوط به Watermark در منوی Design می شود.

زهرا دایی

حتما تا به حال شده که کتاب، مقاله، روزنامه و مجله ای رو در حال خواندن یا ورق زدن باشید و ببینید که متن های آن به صورت ستونی در صفحه قرار گرفته اند، به بیان ساده تر صفحه به دو یا چند ستون تقسیم شده باشد؛ برای درک بیشتر این موضوع شما را به خواندن ادامه این مطلب که همراه با تصویر توضیح داده ایم؛ دعوت می­کنیم.

آنچه گفته شد مربوط به ابزار Columns در ورد می­باشد؛ که در منوی Page layout قرار دارد.

توجه :شما میتوانید برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش،*این‌جا* کلیک کنید.

زهرا دایی

بعضی وقتا پیش میاد که میخوایم برای صفحات زوج و فرد سربرگ یا پابرگ متفاوتی ایجاد کنیم؛ توی این آموزش یاد میگیریم که چطور این کار رو انجام بدیم.

اما این بخش پیش نیازی داره و اونم *آموزش ایجاد سربر,گ­-پابرگ* هست که کافی است کلیک کنید.

توجه: این آموزش مربوط به سربرگ(Header) است اما باید بدونید که برای (Footer) نیز دقیقا همین کارها را انجام میدیم.

زهرا دایی

قبل از هر چیز لازمه که بدونین Page Break ابزاری است که از اون برای بخش بندی صفحات استفاده میشه. منوی Breaksکه زیر مجموعه منویPage Layout می باشد به دو بخش تقسیم می شه : Page Break و Section Break.

اگر میخواهید با تمام قسمت های منویPage Break آشنا بشید؛ میتونید *این فیلم *رو مشاهده کنید.

زهرا دایی

البته لازمه که بدونین ابزار Endnote تنظیمات و رفتارش مشابه با Footnote می­باشد.

این قسمت بسیار مشابه با ایجاد پانوشت است به همین دلیل مطالب به صورت کاملا" خلاصه آورده شده است؛ لذا برای درک هر چه بیشتر مطالب بهتر است ابتدا *نحوه ایجاد پانوشت* را یاد بگیرید فقط کافیست اینجا کلیک کنید.

زهرا دایی

اما قبل از آموزش لازمه بدونین : پانوشت چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما تا به حال هنگام خواندن کتاب یا یک مقاله با کلمات شماره داری (گاهی نیز با علامت هایی نظیر ستاره مشخص می­شود.)در متن برخورد کرده اید؛این موارد مربوط به پانوشت و شاید هم پی نوشت می­باشند.

در حقیقت پانوشت به توضیح اضافه یا اظهار نظر و یا یادداشت و ارجاعی گفته می­شود که آن را در متن نمی­توان گنجاند و به همین دلیل آن را در خارج از متن و در پایین هر صفحه قرار می­دهند. از ویژگی­های پانوشت این است که کوتاه اند؛ به عنوان مثال: نام لاتین اشخاص یا کتاب­ها یا مخفف اصطلاحات و .... در این دسته جای می­گیرند.

زهرا دایی

*شما میتوانید کلیپ کامل آموزش مربوط به این قسمت را در کانال تلگرامی ما ببینید.

هدف از این آموزش این است که یاد بگیریم چگونه می­توانیم عنوان هر فصل از پایان­ نامه، مقاله و کتاب را به طور خودکار در سربرگ هر فصل قرار دهیم.

لازم به یادآوری است که پیش نیاز یادگیری این بخش سه مبحث *استایل در ورد* و *فهرست در ورد* و *ساخت سربرگ در ورد* است؛ کافیست برروی مبحث مورد نظر کلیک کنید.

فرض می­کنیم مقاله­ ای نوشته ایم و می­خواهیم عنوان اصلی به طور خودکار در سربرگ قرار بگیرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می­کنید،عنوان "کارکرد­های ارتباطات" از عناوین اصلی(1Heading) است.

۰ نظر ۰۲ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۲۵
زهرا دایی

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان