گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید


با تصویب نهایی بندهای 15 و 16 لایحه رفع موانع تولید در مجلس، تنگناهای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت رفع می شود. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، درباره تغییرات ایجاد شده در لایحه رفع موانع تولید (خروج از رکود) و مخالفت اکثریت اعضا کمیسیون متبوعش با ماده 30 این لایحه، اظهار کرد: این ماده، با برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. حمیدرضا فولادگر با اشاره به متن ماده 30 لایحه مذکور «به منظور خارج ساختن کشور از رکود و ایجاد رونق تولید و توسعه اشتغال و افزایش سرمایه بانک‌ها، از ابتدای سال 1393 به مدت پنج سال سهم سالانه صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی 20 درصد تعیین می‌شود» نیز تصریح کرد: نظر نمایندگان مجلس در زمینه‌ این ماده، معطوف به تسهیل خروجی از صندوق توسعه است "نه" این‌که کاری که مغایر با قانون باشد، صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: شاخص‌هایی که اکنون برای نمایندگان مبناست، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه پنجم توسعه است، از این رو وظیفه داریم مانع تصویب قوانین مغایر با سیاست‌های یاد شده شویم. این نماینده مجلس نهم، با یادآوری اشکالی که به صندوق توسعه ملی مبنی بر بلوکه شدن و جذب نشدن منابع وارد می‌شود، تصریح کرد: باید این مسیر تسهیل شود و اگر در این زمینه لازم است می‌توان اساسنامه صندوق توسعه ملی را اصلاح کرد و یا اختیارات صندوق را افزایش داد، زیرا اکنون صندوق خود وارد عمل نمی‌شود و از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کند، از این رو می‌توان اختیارات خود صندوق را بیشتر کرد.

فولادگر گفت: به هر حال راهکارهایی وجود دارد تا دولت به صورت قانونی بتواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند و اگر در این مسیر تنگناهایی وجود دارد به صورت قانونی رفع شود. این نماینده مجلس نهم، از تایید موارد 15 و 16 لایحه رفع موانع تولید خبر داد و افزود: این موارد درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری، و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به شکل روش‌های بهره‌برداری و تحویل (BOT)، بیع‌متقابل و مواردی که در بند ق تبصره 2 بودجه امسال نیز وجود دارد، است. از این رو آن را تکمیل کردیم و با کمی اصلاح به طور کامل با این ماده موافق هستیم.

به موجب ماده 15 این لایحه "به وزارت نفت اجازه داده می‌شود، از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های نفت وگاز ازجمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام، گاز و میعانات گازی با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری ازسوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به‌ جای فرآورده‌های نفتی ذی‌ربط به صورت ارزی تا سقف 100 میلیارد دلار یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) ‌ اقدام کند." ماده 16 نیز مقرر کرده است،"به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود، به منظور اجرای طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه‌های چرخه (سیکل) ترکیبی، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات، بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، جایگزینی مصرف برق به جای گاز یا فرآورده‌های نفتی در مناطقی که توجیه اقتصادی دارد و افزایش سهم صادرات برق تا سقف مصوب هیأت وزیران به روش بیع متقابل، با سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد کند.دولت مکلف است در قبال این تعهد، سوخت صرفه جویی شده یا معادل آن نفت خام را با محاسبه میزان صرفه جویی حاصله در مدت حداکثر دو سال به سرمایه‌گذاران تحویل نماید."

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان