گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

به گزارش نفت نیوز به نقل از ایرنا، مخزن ذخیره سازی شوریجه که در شهرستان سرخس استان خراسان رضوی قرار دارد روز یکشنبه با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد این وزارتخانه به طور رسمی راه اندازی شد. با بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه، ایران از نظر توان ذخیره سازی گاز در رتبه اول خاورمیانه و رتبه پنجم جهان قرار می گیرد. این مخزن دارای ظرفیت 4.8 میلیارد مترمکعب است که با راه اندازی آن وابستگی کشورمان به واردات گاز از ترکمنستان کاهش می یابد.

در فصل تابستان روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز توسط سه کمپرسور به مخزن شوریجه تزریق و در روزهای سرد فصل پاییز و زمستان روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز برداشت و به شبکه گازرسانی کشور تزریق می شود. تاکنون حدود 300 میلیون مترمکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق شده است. اولین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی ایران پیش از این در استان قم راه اندازی شده است.

ذخیره سازی گاز برای کشور حیاتی است

وزیر نفت گفت : ذخیره سازی گاز برای کشوری که مصرف آن بیش از 600 میلیون متر مکعب در روز می باشد مسئله ای حیاتی است. [وزیر نفت : ذخیره سازی گاز برای کشور حیاتی است] بیزن نامدار زنگنه روز یکشنبه در آیین افتتاح رسمی مجتمع ذخیره سازی گاز طبیعی شوریده خانگیران سرخس افزود: هم اکنون شبکه انرژی ایران جزو بی همتاترین شبکه های دنیا و 70 درصد شبکه انرژی ما از گاز تامین می شود.

وی بیان کرد: این شرایط ما را مکلف می کند پایداری و تاب آوری شبکه را بالا ببریم که این نیازمند اقدامات زیادی در این حوزه می باشد. وی از جمله این اقدامات را ایجاد خطوط بسیار و نقاط ذخیره سازی اعم از زیر زمینی و رو زمینی به شکل ال.ان.جی دانست که باید مورد مطالعه قرار گرفته و اجرا شود. وزیر نفت گفت: دو طرح ذخیره سازی سراجه قم و شوریده خانگیران سرخس بخوبی اجرا شده که فقط برای طرح شوریده سرخس بیش از 400 میلیون دلار هزینه گردیده است.

وی اظهارکرد: امسال در گام نخست 10 میلیون متر مکعب گاز ذخیره شده این مخزن در زمستان بهره برداری می شود و سال آینده این حجم به 20 میلیون متر مکعب می رسد. زنگنه افزود: باید طرح های ذخیره سازی را ادامه دهیم زیرا شبکه 600 میلیون متر مکعبی مصرف روزانه گاز باید به راحتی ذخیره سازی در لحظه داشته باشد تا در صورت بروز مشکل در یکی از خطوط امکان تامین گاز مورد نیاز را برای مدتی فراهم شود.

وزیر نفت عنوان کرد: خطوطی امروز در حوزه انتقال گاز موجود در کشور شبکه محسوب نمی شود و بهم پیوند ندارند لذا باید خطوط جدیدی ایجاد شود تا این اتصال را برقرار کند که هم اینک مطالعه در حال انجام است. وی تاکید کرد: این میزان وابستگی به گاز در دنیا بی نظیر است و باید خطوط ویژه برای ارتقای امنیت و پایداری تولید نیز لحاظ گردد.

وی در زمینه برخی درخواست های شهرستان سرخس نیز گفت: موضوع میدان های مشترک گازی برای ما اولویت دارد که اکتشاف آن به شرکت نفت بر می گردد. زنگنه با تاکید بر اینکه اولویت کشور استخراج از میدان های مشترک نفت و گاز است ، افزود: در شمال شرق کشور این میدان های مشترک برای ما و شبکه گاز کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا گاز خراسان و چند استان دیگر را فراهم می کند و انتقال گاز از جنوب به این منطقه هزینه سنگینی دارد.

وی در ادامه در خصوص تقاضای جذب نیرو نیز گفت: طی هشت سال گذشته 80 هزارنفر به نیروهای نفت اضافه شده و 20 هزار نیروی قراردادی و پیمانکاری نیز امروز به 200 هزار نفر رسیده که از این تعداد حدود 80 هزار نفر نیروی مازاد است. زنگنه افزود: با این حال در صورت نیاز از نیروهای بومی نیز جذب خواهد شد. وی در خصوص احداث واحد پروپیلن در این منطقه نیز گفت: اگر آب مورد نیاز این واحد که 9 میلیون متر مکعب میباشد تامین گردد، سرمایه گذار برای آن وجود دارد. وی اظهارکرد: اگر قرار باشد آب کمتری تامین شود واحد کوچک و غیر اقتصادی می شود. وزیر نفت گفت: ایجاد یک واحد پروپیلن با توجه شرایط ویژه منطقه اقتصادی سرخس و هم مرزی با ترکمنستان دارای توجیه اقتصادی و ظرفیت لازم است.

ضرورت بهره برداری از میادین گازی مشترک شمال شرق کشور

وزیر نفت با اشاره به اهمیت بهره برداری از میادین مشترک، گفت: بهره برداری از میادین مشترک شمال شرق کشور اهمیت زیادی دارد زیرا برای انتقال گاز مورد نیاز باید بیش از دو هزار کیلومتر خطوط انتقال از مناطق جنوبی کشور احداث شود. به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در مراسم افتتاح رسمی مخزن ذخیره سازی شوریجه، اظهار داشت: گاز تحویلی به نیروگاه ها در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 35 درصد رشد داشته است.

وی با بیان آنکه با افزایش گاز تحویلی به نیروگاه ها از سوزانده شدن حجم زیادی از فرآورده های نفتی جلوگیری شده، در تشریح اهمیت ذخیره سازی گاز طبیعی، گفت: روزانه بیش از 600 میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می شود که باید بخشی از آن را به ذخیره سازی اختصاص داد. وی با بیان اینکه هفتاد درصد انرژی کشور وابسته به گاز است، اظهار داشت: میزان استفاده از گاز طبیعی در ایران در دنیا همتا ندارد. وی اضافه کرد: برای استفاده بهینه از این حجم گسترده از گاز باید شبکه خطوط لوله احداث و ذخیره سازی زیرزمینی و روزمینی به شکل ال.ان.جی به شکل مناسبی گسترش یابد. وی با بیان آنکه تاکنون بیش از 400 میلیون دلار در دو مخزن سراجه و شوریجه هزینه شده، تصریح کرد: با توجه به مصرف بیش از 600 میلیون مترمکعب گاز در کشور باید حدود 100 میلیون مترمکعب از آن را ذخیره کرد. وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد رونق اقتصادی در کشور بر نقش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایجاد اشتغال و رونق تاکید کرد.

امکان ذخیره گاز در 30 مخزن بزرگ زیرزمینی کشور

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز کشور گفت: تاکنون 30 مخزن برای ذخیره سازی گاز در کشور مناسب تشخیص داده شده و امکان ذخیره سازی در آنها وجود دارد. [امکان ذخیره گاز در 30 مخزن بزرگ زیرزمینی کشور] به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مسعود سامی وند روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه رسمی مخزن گازی شوریجه، اظهار داشت: این شرکت از سال 86 کار خود را آغاز کرده و تاکنون دو مخزن ذخیره سازی شوریجه و سراجه را به بهره برداری رسانده است. وی با بیان آنکه مخزن شوریجه در سال 87 برای ذخیره سازی انتخاب شد، اظهار داشت: فعالیت های مربوط به بخش بالادستی این مخزن را شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و سایر بخش ها را شرکت ذخیره سازی گاز اجرا کرد. وی ادامه داد: تاکنون 220 مخزن برای ذخیره سازی مورد مطالعه قرار گرفته که 30 مخزن مناسب تشخیص داده شده است.

وی از گنبد نمکی کاشان و میدان قزل تپه به عنوان طرح های دیگر ذخیره سازی نام برد و گفت: فعالیت های مربوط به مطالعه و لرزه نگاری آنها اجرا شده است. وی با اشاره به کشف یک لایه گازی در میدان قزل تپه، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات موجود این میدان می تواند تا 6 سال روزانه حدود 30 میلیون مترمکعب گاز تولید کند که اجرای آن بخش عمده ای از نیاز گازی شمال شرق کشور را تامین می کند. وی خاطرنشان کرد: البته برای تکمیل مطالعات باید یک حلقه چاه جدید در مخزن قزل تپه ثبت شود.

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان