گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

وانمند سازی سازمان در گرو توانمند سازی کارکنان

برگرفته از سمینار علمی- آموزشی استاد دکتر سکاکی
گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی


سمینار علمی - آموزشی توانا سازی کارکنان و توانمند سازی سازمان با هدف آشنایی شرکت کنندگان با فرایند توانا سازی کارکنان وتوانمند سازی سازمان در مشهد مقدس برگزار شد . در این سمینار سخنران جلسه دکتر سکّاکی ابتدا به تشریح ارتباط بین مدیریت استراتژیک با برنامه ریزی بلند مدت پرداخت . زیر سیستم های یک سیستم جامع را بر شمرد . در ادامه منابع انسانی را عامل استراتژیک در سازمان ها دانست و گفت : منابع انسانی سرمایه های بنیادی سازمان ها و منشاء هر گونه تحول و نوآوری و پایداری در مقابل تحولات محیطی یا ضعف ، شکست ، مرگ و حیات سازمان ها هستند . شعاع اثر این منبع بسیار گسترده است و به عنوان زیر سیستم کلیدی هر سیستمی شناخته می شود . دکتر سکّاکی شتاب تغییرات فن آوری را فزاینده دانست و تصریح کرد پیش بینی های اولیه نشان می دهد که  فن آوری های آینده در مدت زمان هایی به مراتب کمتر از گذشته در بین جوامع رواج پیدا می کند و این نشان دهنده شتاب تغییرات فن آوری است و در آینده تقاضای بازار ، شیوه زندگی ، عادات اجتماعی و ... از ابعاد مختلف با شتاب بیشتری تغییر خواهد کرد .

در ادامه ایشان به تشریح مفهوم توانا سازی کارکنان پرداخت و گفت : آموزش رسمی ، آموزش غیر رسمی ، انتقال تجربیات شغلی ، تنظیم روابط و ارزیابی های شخصیت و توانایی هایی که کارکنان را جهت آماده شدن برای آینده کمک می کند ، توانا سازی کارکنان نامیده می شود . توانا سازی موجب آماده شدن کارکنان برای رویارویی با تغییرات احتمالی درشغل فعلی می شود. تغییراتی که ممکن است در اثر تغییر فن آوری ، طراحی های کار ، مشتریان یا بازار محصولات بوجود آیند .

دکتر سکّاکی مفهوم و ماهیت توانمند سازی سازمانی را نوعی تجدید نظر اصول در پرورش مدیران و آموزش کارکنان ، تجدید نظر در نظام های ارزشی ، اعتقادات و طرز تفکر موجود در داخل سازمان دانست و گفت : توانمند سازی ماهیتا" از جنس تغییر و تحول است .

وی توانمند سازی سازمان را در گرو توانمند سازی کارکنان دانست و گفت : وصول به اهداف توانمند سازی سازمانی ، تحقق مفهوم و ماهیت توانمند سازی سازمانی و به دست آوردن و ایجاد ویژگی های سازمان توانا از طریق توانا کردن کارکنان حاصل می شود .

در ادامه به بیان مهارت های ضروری برای منابع انسانی پرداخت و مهارت های مدیریت زمان ، مهارت های فکری و تصمیم گیری ، مهارت های کلامی و بیان مهارت های ارتباطی ، مهارت های کار گروهی ، مهارتی مطالعه و تحقیق ، مهارت های گزارش نویسی و ... را جزء مهارت های ضروری برای منابع انسانی عنوان کرد .

در پایان دکتر سکّاکی به بیان اهمیت هوش هیجانی پرداخت و گفت : با تمام تأکیدی که در سازمان ها بر هوش عقلی می شود اما در تعیین سهم عوامل مربوط به موفقیت های تحصیلی و شغلی دانشمندان سهم I . Q را تنها 20 درصد و سهم E . Q را 80 درصد می دانند . هوش عاطفی یا هیجانی توانایی های یک شخص در مواجهه با چالش های محیطی است و موفقیت های فرد را در زندگی پیش بینی می کند .

دانشمندان بسیاری معتقدند که از طریق هوش عقلی می توان به استخدام یک سازمان درآمد ، اما تنها از طریق هوش هیجانی است که می توان در شرکت یا مؤسسه دوام آورد ، رشد کرد و به مقام های بالا رسید . در پایان شرکت کنندگان در جلسه ، سؤالاتی را در موضوع بحث عنوان کردند که از سوی دکتر سکّاکی پاسخ داده شد .

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان