خواه یک فروشگاه به اصطلاح خشت و گلی(فیزیکی) راه اندازی کرده باشید یا اینکه بصورت آنلاین فعالیت کنید، در زمان ارتباط با یک بازار منطقه ای، شناخت فرهنگ محلی که فاکتورهای بسیار بیشتری از زبان و خصوصیات جمعیتی بازار هدف را در بر می گیرد، در بازاریابی بسیار اهمیت دارد. این فاکتورها چیست؟
بدیهی است که دانستن بازار هدف شما بسیار مهم است، حتی اگر این زبان دقیقا همان زبانی است که شما هم با آن تکلم می کنید، باز هم ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد که شما نیاز به درک آنها داشته باشید، در غیر اینصورت همین زبان ممکن است مانع از پیشرفت شما و نهایتا از دست دادن بازار شود. به عنوان مثال به زبان فارسی خودمان اشاره می کنم که با زبان محاوره افغانستان، بخش هایی از تاجیکستان و . . . تا حدودی (کم یا زیاد) اشتراک هایی دارد و توجه کنید که چه تعداد از این افراد در حال حاضر در کشور ما زندگی می کنند و ممکن است در بخش هایی بر اساس نوع محصول و قیمتی که ارائه می کنید جزء بازار هدف شما باشند. یا حتی در داخل کشور خودمان و در بین قومیت های مختلف که همه به زبان فارسی و با الفبا واحد ارتباط برقرار می کنیم. بدون درک این تفاوت هایی که ممکن است بین افراد مختلف از زبان وجود داشته باشد، موفقیت در کسب و کار(بازاریابی) ممکن است با چالش های بسیار زیادی روبرو باشد.
یک تابلو در پشت ویترین فروشگاه شما واقع در خیابان اصلی منطقه یا بر روی وبسایت شما ممکن است دارای یک معنی خاص برای شما باشد که برای رهگذران با بازدید کننده دیگر از معنای دیگری برخوردار است، یا حتی با قدری بی توجهی ممکن است معنایی اهانت آمیز داشته باشد. حال تصور کنید اگر بازار هدف شما شهروندان انگلیسی زبان یا حتی عرب زبان باشند چه بلایی ممکن است بر سر کسب و کار شما در بازارهایی که آنها را هدف قرار داده اید بیاید.
تفاوت های موجود در زبان و طرز دیکته کلمات در هر زبان تقریبا بدیهی است و تقریبا حل کردن مسائل پیش آمده از آن هم ساده است. اما امان از دیگر تفاوت های فرهنگی که می توانند نابود کننده کسب و کار های ما باشند، از جمله این تفاوت های می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نقش های جنسیتی:
در برخی از فرهنگ ها، قرار دادن یک جنس ممکن است موضوعی ناپسند تلقی شود یا حتی متمرکز کردن تلاش های بازاریابی بر زنان یا مردان موجب بیگانه کردن توده مردم از برند شما شود.
شرایط اقتصادی:
ناآگاهی از محدودیت های اقتصادی، از قبیل موجود نبودن اعتبار یا دشواری های شدید اقتصادی ممکن است شما را از در دسترس بودن برای برخی از مصرف کننده گان خارج کند، همچنین ممکن است تصویر نامناسبی از شما در اذهان دیگران ایجاد کند.
تسلط مذهبی:
تلاش برای بازاریابی کردن و فروش محصولی که مطابق با معیارهای گروه های مذهبی غالب در یک منطقه نیست، می تواند موجب واکنش شدید نسبت به شرکت شما شود.
ملاحظات سیاسی:
به عنوان مثال، بازاریابی محصولات تولید کشور های غربی در مناطقی که بطور آشکارا بر ضد غرب هستند، برای کسب و کار شما مهلک می باشد.
آداب و رسوم فرهنگی:
فروش سارافون های تابستانی و لباس های شنا دو تکه در کشور های مسلمان مطمئنا از آینده خوبی برخوردار نمی باشد، همانطور که تبلیغاتی که نشان دهنده خانم های در حال رانندگی هستند، اصلا موجب افزایش میزان فروش خودرو در آن مناطق نمی شود.
معیارهای آموزشی:
اگر شما در تلاش برای فروش محصولات در کشور هایی با نرخ بالای بی سوادی هستید، تبلیغات چاپی و آنلاین اصلا نمی تواند تاثیری بر میزان فروش شما داشته باشد.
نا آرامی های مدنی:
اگر منطقه مورد نظر شما در دوره ای از ناآرامی های معنی دار به سر می برد، خرید اقلام غیر ضروری توسط مردم به ندرت اتفاق می افتد.
همچنین تفاوت های ظریف دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کرد که البته تنها افراد ساکن در آن منطقه و بومی متوجه آنها می شوند و از آنها می توانند سود ببرند. ناآگاه بودن از این موارد صدمات بسیار زیادی را متوجه کسب و کار شما می کند و بالعکس آگاهی از آنها فرصت های بسیاری برای شما ایجاد می کند.
اگر دارای یک کسب و کار آنلاین هستید، خصوصا اگر در حال خدمت رسانی به فرهنگی هستید که تفاوت های بسیار زیادی از فرهنگ خودتان دارد، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از کمک و نظر یک مشاور بازاریابی بومی آن فرهنگ استفاده کنید تا هم فرصتهای موجود را به شما گوشزد کند و هم در بحران های احتمالی پشتیبان بهتری برای شما باشد.
البته احتمالا خودتان پیش از آغاز کردن هر فعالیت بازاریابی برای محصولات یا خدمات خودتان و ورود به یک بازار بالقوه منطقه ای به بسیاری از نکات مطرح شده در بالا توجه می کنید، اما بخاطر داشته باشید که همیشه مشکلات از مسائل کوچک و جزئی پدیدار می شوند و همین مسائل است که می تواند موجب موفقیتی بزرگ یا شکستی باور نکردنی برای کسب و کار شما شود.