با توجه به اطلاعات آماری مختلف که از بازارهای کشور های مختلف منتشر شده است، به راحتی می توان به این نتیجه رسید که در سالهای اخیر تعداد کسب و کارهای تعطیل شده نسبت به موارد باز شده بیشتر و بیشتر می شود. چرا؟
این روندی است که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم و سرعت آن هم بطور کلی در کشورهای آمریکایی و اروپایی بیشتر از کشور های دیگر بوده است و همچنان که از این اطلاعات مشخص است، کسب و کارهای تازه افتتاح شده توسط جوانان از شانس بالاتری برای موفقیت برخوردار می باشند.
دلیل: افراد متولد شده در سالهای نزدیک به هزاره میلادی است که از آنها تحت عنوان نسل وای هم نام برده می شود که در برابر نسل ایکس قرار می گیرند، یعنی کسانی که قبل از هزاره میلادی و بعد از جنگ جهانی متولد شده اند. در سالهای اخیر تعداد افرادی از نسل وای که وارد بازار کار شده اند، به مراتب بالاتر از افراد نسل ایکس می باشند و البته این نسل وای علاقه بیشتری برای راه اندازی کسب و کار بطور مستقل دارد. همچنین این افراد با دسترسی بیشتر و راحتتر به اینترنت و فضای مجازی دسترسی بهتر و راحت تری هم به مطالب آموزشی مختلف در رابطه با کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار داشته و دارند.
اما در این بین نقش “افراد” چیست؟ در کنار رشد و گسترشی که در عرصه فن آوری شاهد آن بوده ایم، آیا جوانان نسل وای به اهمیت قرار گرفتن مردم (و تفکرات و برنامه ریزی های مردم محور) در فرایند تولید و شکل گیری کسب و کارهای خود توجه دارند؟ در این مطالب سه راهکار برای در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد شده است:
1- این موضوع را بپذیرید که شما همیشه دانای کل نیستید
زمانی که دستمال کلینکس ابتدا به بازار معرفی شد، دست اندرکاران آن قصد داشتن آن را به عنوان وسیله ای برای پاک کردن آرایش صورت معرفی کنند، اما پس از مدتی دریافتند که مردم در حال استفاده از آن به عنوان یک دستمال یکبار مصرف می باشند. البته همان طور که می دانید اکنون این محصول به همین ترتیب مورد معرفی و بازاریابی به مصرف کننده گان قرار می گیرد.
مصرف کننده گان همواره باهوش هستند، پس به چیزی توجه کنید که سعی در بیان آن در رابطه با کسب و کار شما دارند و توجه کنید خودتان را آنقدر محدود نکنید که دیگر قدرت تغییر یافتن و خارج شدن از شرایط تعریف شده را نداشته باشید. چرا که با تمرکز بیش از حد بر چشم انداز اولیه خود متوجه فرصت بهتر پدیدار شده نمی شوید.
2- انجام کارهای سخت را بر عهده مشتریان خودتان قرار دهید
فراموش نکنید مردمی که محصولات شما را می خرند همواره در بهترین موقعیت برای فروختن آن هم قرار دارند. به آنها برای این کار دلایل مختلفی بدهید.
اگر شما بیش از چیزی که مشتریان انتظار دارند را در اختیار آنها قرار دهید، بسیار از صحبت کردن در مورد محصولات شما و متقاعد کردن دیگران به خرید کردن از محصولات شما خوشحال می شوند. اما مشکل اصلی در اینجاست که برخی از کسب و کار ها بدون داشتن شناخت کافی از ساز کار این شیوه و فرایند اقدام به بکارگیری آن می کنند.
چند ماه پیش به سایت آمازون مراجعه کردم تا یک فیلتر جایگزین برای فریزر خودم سفارش دهم. وقتی محصول را دریافت کردم با چند نکته روبرو شدم که به نظرم خیل جالب بود. اولا اینکه محصول همراه با یک آدرس عجیب برای بازگرداندن در صورت عدم رضایت به دستم رسیده بود که اصلا ارتباطی به شرکت عرضه کننده نداشت و همچنین یک قلم در بسته بندی شکیلی در این بسته من به عنوان یک اشانتیون قرار داده شده بود. البته من همواره از داشتن یک قلم به عنوان یک اشانتیون خوشحال می شوم، اما نکته جالب این بود که این اشنانتیون ارائه شده هیچگونه ارتباطی با محصول سفارش داده شده نداشت.
زمانی که در فکر ارائه محصول یا خدمتی رایگان و اضافی به مشتریان خودتان هستید، همواره باید به چند اصل توجه داشته باشید: خدمات بسیار خوب و غیر قابل انتظار، اطلاعات مفید و کاربردی و دلیلی برای ارتباط بیشتر با شما. اما زمانی که من به مورد اشاره شده در مورد قبلی اشاره می کنم، هیچ یک از این نکات را در آن نمی بینم.
البته با در نظر گرفتن تمامی این موارد رفتار شرکت آمازون در پیش بینی نیاز های برای آسان تر کردن زندگی و عاملی است که باعث شده من نه تنها یک طرفدار بلکه یک مبلغ شفاهی برای آنها باشم.
3- برای خودتان و برند خودتان شخصیتی مستقل پرورش دهید
خواه یک رستوران دار باشید یا یک تولید کننده گجت های کامپیوتری، به هر حال خواهان ارتباط برقرار کردن و تعامل مصرف کننده و مخاطب خود با محصول و خدمات ارائه شده هستید تا به نوعی خود را از دیگر رقبای خود هم متمایز نمائید.
مثلا در صنعت رستوران می توانید این کار را با شیوه های مختلفی از قبیل استفاده از مواد غذایی ارگانیک، بسته بندی متفاوت در صورتی که در محل غذای شما سرور نمی شود، ارائه محصول بصورت سلف سرویس، استفاده از محیطی متفاوت جهت ایجاد حسی متفاوت در مصرف کننده و موارد دیگری از این دست اقدام کنید. این را بدانید که گاهی کیفیت سفر کردن با یک همسفر به طول مسیر بر می گردد و نه مقصد انتخاب شده.
بنابراین توجه کنید: شما ممکن است یک ایده فوق العاده در سر داشته باشید یا حتی یک طرح کسب و کار بسیار عالی و حتی مناسب برای مطرح شدن به عنوان یک مطالعه موردی تهیه کرده باشید. اما هیچ یک از این دو ارزشی برای شما ایجاد نمی کنند، اگر مردم را به شرکت کردن و استفاده از خدمات خود دعوت نکنید، چرا که این مصرف کننده گان می توانند همانند بهترین شرکاء برای شما مفید واقع شوند.
منبع: آی بازاریابی