اگر میخواهید بهترین نتیجه را از شرکت در نمایشگاه کسب کنید، یکی از نکاتی موردتوجه شما باید داشتن بهترین مکان برای غرفه باشد. در ادامه نکاتی را در این رابطه باهم مرور میکنیم.
1- یک نقشه و پلان از نمایشگاه تهیه کنید
اگر امکان دارد، هرگونه نقشه مرتبط با این نمایشگاه را از سالهای پیش تهیهکرده و بررسی کنید. از این طریق میتوانید به الگوهای جالبی دست پیدا کنید، ازجمله جمع شدن برخی از صنایع در کنار یکدیگر یا بخشهایی که برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که مطمئناً در این بخشها از تعداد بازدیدکنندههای بیشتری برخوردار خواهید بود.
2- کنار، گوشه یا جزیره؟
هر یک از این موقعیتها برای خودش معایب و مزایایی دارد. اغلب غرفهها در یک نمایشگاه در کنارهها واقع میشوند که فرایند طراحی و چیدمان غرفه را به شدت آسان میکند. اما قرار گرفتن در کنارهها دیده شدن غرفه شما توسط دیگران را تا حدودی سخت میکند، چرا که دید مخاطبین و بازدیدکنندهها از غرفه شما توسط غرفههای دیگر از بین میرود. اغلب غرفههایی که در گوشهها قرار میگیرند از تعداد بازدیدکننده بیشتری برخوردار میشوند که البته بستگی به نوع طراحی و چیدمان غرفه هم دارد که بر عهده شماست. غرفههایی که بصورت جزیره واقع میشوند، اغلب از بیشترین تعداد بازدیدکننده برخوردار هستند. البته در این حالت شما حتما باید ورودی اصلی بازدیدکننده به غرفه را شناسایی کنید تا از آن طریق قادر بهقرار دادن آیتمهای تبلیغاتی و برندینگ خود در معرض دید بازدیدکننده از غرفه خود باشید.
3- همسایگان
همسایگان شما بطور قطع تأثیری بر عملکرد شما خواهند داشت. اگر تمام همسایگان شما از یک صنعت باشد، این موضوع میتواند موجب دور شدن برخی از بازدیدکنندگان از غرفه شما شود، ازدحام بیش از حد در یک بخش ایجاد کند و به عبارتی موجب غرق شدن غرفه شما شود.
4- فضای در اختیار شما
اگر شرکت یا برند شما دارای چندین بخش مختلف و متفاوت است، به نظر بهتر است به هر بخشی در غرفه خودتان فضایی مستقل و مرتبط با آن بخش را اختصاص دهید. یا حتی اگر کار آنها از یکدیگر مستقل است در بخشهای مختلف از نمایشگاه برای هر یک غرفههای مستقل را تدارک ببینید. این کار موجب بالا رفتن آگاهی از برند شما در بازار میشود. علاوه بر این با جدا کردن بخشها از یکدیگر قادر به قرار دادن هر یک در بخشی از نمایشگاه میشوید که از بازدیدکننده بهتری برای آن بخش برخوردار میشود.
5- خلاقیت خود را محدود نکنید
محدودیتهای غرفه شما چیست؟ موقعیت، دسترسی به برق، ارتفاع کوتاه سقف یا مساحت کم غرفه؟ تنها راه به چشم آمدن و دیده شدن توسط بازدیدکنندگان دست زدن به خلاقیت با وجود داشتن این محدودیتها است – پس خلاقیت خود را محدود نکنید.
کلید اصلی در این رابطه با خلاقیت در درجه اول شناخت مخاطبین خودتان در این نمایشگاه، هدف شما و اینکه از بازار موجود خواهان جذب چه کسانی هستید، میباشد. از همه مهمتر عدم تسلیم شدن در برابر این محدودیت هاست.
مثلاً اگر محدودیت فضا دارید، به استفاده از سقف برای نمایش برخی از محصولاتی که امکان نمایش آن در آنجا وجود دارد چرا فکر نمیکنید، چرا به امکان نمایش تصویر بر روی زمین فکر نمیکنید، اگر غرفه شما در نقطهای قرارگرفته که بازدیدکننده کمتری سراغ شما میآید، چرا در روشهای اطلاعرسانی خودتان در سطح نمایشگاه تجدید نظر نمیکنید؟
منبع: آی بازاریابی