وانمند سازی سازمان در گرو توانمند سازی کارکنان
برگرفته از سمینار علمی- آموزشی استاد دکتر سکاکی
گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی
سمینار علمی - آموزشی توانا سازی کارکنان و توانمند سازی سازمان با هدف
آشنایی شرکت کنندگان با فرایند توانا سازی کارکنان وتوانمند سازی سازمان
در مشهد مقدس برگزار شد . در این سمینار سخنران جلسه دکتر سکّاکی ابتدا به
تشریح ارتباط بین مدیریت استراتژیک با برنامه ریزی بلند مدت پرداخت . زیر
سیستم های یک سیستم جامع را بر شمرد . در ادامه منابع انسانی را عامل
استراتژیک در سازمان ها دانست و گفت : منابع انسانی سرمایه های بنیادی
سازمان ها و منشاء هر گونه تحول و نوآوری و پایداری در مقابل تحولات محیطی
یا ضعف ، شکست ، مرگ و حیات سازمان ها هستند . شعاع اثر این منبع بسیار
گسترده است و به عنوان زیر سیستم کلیدی هر سیستمی شناخته می شود . دکتر
سکّاکی شتاب تغییرات فن آوری را فزاینده دانست و تصریح کرد پیش بینی های
اولیه نشان می دهد که فن آوری های آینده در مدت زمان هایی به مراتب کمتر
از گذشته در بین جوامع رواج پیدا می کند و این نشان دهنده شتاب تغییرات فن
آوری است و در آینده تقاضای بازار ، شیوه زندگی ، عادات اجتماعی و ... از
ابعاد مختلف با شتاب بیشتری تغییر خواهد کرد .
در ادامه ایشان به
تشریح مفهوم توانا سازی کارکنان پرداخت و گفت : آموزش رسمی ، آموزش غیر
رسمی ، انتقال تجربیات شغلی ، تنظیم روابط و ارزیابی های شخصیت و توانایی
هایی که کارکنان را جهت آماده شدن برای آینده کمک می کند ، توانا سازی
کارکنان نامیده می شود . توانا سازی موجب آماده شدن کارکنان برای رویارویی
با تغییرات احتمالی درشغل فعلی می شود. تغییراتی که ممکن است در اثر تغییر
فن آوری ، طراحی های کار ، مشتریان یا بازار محصولات بوجود آیند .
دکتر
سکّاکی مفهوم و ماهیت توانمند سازی سازمانی را نوعی تجدید نظر اصول در
پرورش مدیران و آموزش کارکنان ، تجدید نظر در نظام های ارزشی ، اعتقادات و
طرز تفکر موجود در داخل سازمان دانست و گفت : توانمند سازی ماهیتا" از جنس
تغییر و تحول است .
وی توانمند سازی سازمان را در گرو توانمند سازی
کارکنان دانست و گفت : وصول به اهداف توانمند سازی سازمانی ، تحقق مفهوم و
ماهیت توانمند سازی سازمانی و به دست آوردن و ایجاد ویژگی های سازمان توانا
از طریق توانا کردن کارکنان حاصل می شود .
در ادامه به بیان مهارت
های ضروری برای منابع انسانی پرداخت و مهارت های مدیریت زمان ، مهارت های
فکری و تصمیم گیری ، مهارت های کلامی و بیان مهارت های ارتباطی ، مهارت های
کار گروهی ، مهارتی مطالعه و تحقیق ، مهارت های گزارش نویسی و ... را جزء
مهارت های ضروری برای منابع انسانی عنوان کرد .
در پایان دکتر
سکّاکی به بیان اهمیت هوش هیجانی پرداخت و گفت : با تمام تأکیدی که در
سازمان ها بر هوش عقلی می شود اما در تعیین سهم عوامل مربوط به موفقیت های
تحصیلی و شغلی دانشمندان سهم I . Q را تنها 20 درصد و سهم E . Q را 80 درصد
می دانند . هوش عاطفی یا هیجانی توانایی های یک شخص در مواجهه با چالش های
محیطی است و موفقیت های فرد را در زندگی پیش بینی می کند .
دانشمندان
بسیاری معتقدند که از طریق هوش عقلی می توان به استخدام یک سازمان درآمد ،
اما تنها از طریق هوش هیجانی است که می توان در شرکت یا مؤسسه دوام آورد ،
رشد کرد و به مقام های بالا رسید . در پایان شرکت کنندگان در جلسه ،
سؤالاتی را در موضوع بحث عنوان کردند که از سوی دکتر سکّاکی پاسخ داده شد .