زمانی که بازاریابی به پایان می رسد، بازاریابی مجدد آغاز می شود. به احتمال زیاد در منابع مختلف با چنین تعریفی از بازاریابی مجدد برخورد کرده اید که “بازاریابی مجدد روشی برای هدف قرار دادن مجدد آن دسته از مشتریان بالقوه ای است که پیش از این نسبت به خدمت یا محصول شما اظهار علاقه کرده اند.”
در حقیقت، بازاریابی مجدد فرایندی است که فرصتی را برای توسعه محصول شما یا فروش مجدد آن به مخاطب هدف شما فراهم می آورد و در نتیجه حاشیه سود بنگاه شما را افزایش می دهد و در کنار آن از قدرت ایجاد آگاهی از برند در مخاطبین شما برخوردار می باشد.
اما پیش از انتخاب بهترین روشها برای بازاریابی مجدد، شما باید از گام های اولیه برای انجام این فرایند اطلاع داشته باشید که این مطلب سعی در معرفی کردن این مراحل دارد.
1- سابقه و پیشینه ای از تعاملات خود با مشتری تهیه کنید
این اولین و مهمترین کاری است که نیاز به انجام دادن آن دارید. تمامی تعاملاتی که با مشتریان خود چه بصورت تلفن و چه بصورت ایمیل انجام شده است باید برای خود سابقه ای داشته باشند. زمانی که مجددا اقدام به برقراری تماس با مشتریان خود می کنید این بازخورد های گذشته دیگر تنها اطلاعات و فرضیاتی بر پایه حدس و گمان نیستند، بلکه اطلاعاتی هستند که در تصمیم گیری شما نقشی اساسی ایفا می کنند. بر پایه این اطلاعات شما قادر به شناخت بهتر بازار و نیازهای آنها هستید و می توانید تغییرات لازم در محصولات و خدمات و عملکرد خود ایجاد کنید.
2- عملکرد تیم خود را پیگیری کنید
منظور از این مورد پیگیری روش برخورد کارکنان و تیم شما در ارتباطات خودشان با مشتریان شما می باشد. گاهی این افراد هیچ تصوری از اشتباه بودن روش برخورد خود با مشتریان بالقوه ندارند. بنابراین شما نیاز به پیگیری و بررسی این تعاملات دارید. در این روش شما نیاز دارید روش های اثر گذار را بخوبی شناسایی کنید و از کارکنان خود بخواهید در تماس های مجدد خود از آن روش ها و تکنیک ها استفاده کنند.
3- پایگاه اطلاعات مشتریان خود را گسترش دهید
تا جای ممکن پایگاه اطلاعاتی خود را گسترش دهید. این کار روش های ممکن برای برقراری ارتباط مجدد با مشتریان را افزایش می دهد. از این طریق شما هر بار با ایجاد تغییری در کمپین خود امکان دسترسی مجدد به مشتریان خود از طرق مختلف را خواهید داشت و در نتیجه هزینه های بازاریابی خود برای بدست آوردن مشتریان بالقوه جدید را کاهش می دهید.
4- زمان انتظار را کاهش دهید
این گام از اهمیت بسیار زیادی برخودار می باشد، خصوصا اگر شما برنامه ای برای بازگرداندن مشتری قدیمی خود دارید باید حتما توجه داشته باشید که بازه زمانی بین کمپین بازاریابی و کمپین بازاریابی مجدد شما کم باشد. به عنوان مثال اگر امروز کمپین بازاریابی خود را آغاز می کنید، کمپین بازاریابی شما باید یکماه دیگر شروع شود تا مشتری شما همچنان در ارتباط و مطلع از محصولات شما باشد و شانس بازگرداندن وی بیشتر شود.
مشتریان همواره از گزینه های زیادی در بازار برخوردار می باشند و در صورتی که برند شما را فراموش کنند، مطمئنا سراغ گزینه های دیگر می روند. پس حتی اگر مشتریان شما محصول پیشنهادی از طرف شما را انتخاب نکنند، باز هم باید کمپین بازاریابی مجدد خود را انجام دهید تا موجب یادآوری برند خود شوید، چرا که یادآوری برند به اندازه تبدیل شدن مشتری بالقوه به مشتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
5- کانال های ارتباطی صحیح را انتخاب کنید
همچنان که برای فعالیت های ترفیع و ترویج خود اقدام به بررسی و انتخاب بهترین کانال های ارتباطی می کنید، برای بازاریابی مجدد خودتان و دسترسی به مشتریان هم باید چنین کاری را انجام دهید.
اگر برای کمپین بازاریابی خود از شبکه های اجتماعی بهره برده اید، برای بازاریابی مجدد به منظور افزایش نرخ تبدیل خود و دسترسی بیشتر تفاوتی در کانال مورد استفاده خود ایجاد کنید.
6- از بازاریابی موبایلی استفاده کنید
پس از انجام 5 مرحله بالا، اکنون زمان هدف گیری مجدد مخاطبین می باشد. برای این کار کمپین خود را با یک تماس با مخاطب شروع نکنید، بلکه سعی کنید بصورت هفتگی پیامی متنی از طریق موبایل برای وی ارسال کنید و تفاوت های ایجاد شده در محصول یا حتی محصولات جدید را به اطلاع وی برسانید.
بازاریابی با موبایل روشی به نسبت جدید برای هدف گیری مجدد مخاطبین قبلی و ایجاد تعامل با آنها می باشد. در این روش تشخیص مخاطبین نامرتبط و اشتباه نیز ممکن می شود و موجب اثر بخشی بیشتر فعالیت بازاریابی مجدد شما می باشد.
بازاریابی مجدد فعالیتی مهم و جدی است و بنابراین اطلاع از چگونگی آغاز آن برای ارتباط مجدد و هدف گیری مجدد مخاطبین از اهمیت زیادی برخوردار است.
منبع: آی بازاریابی