محصولاتتان را رایگان بدهید
شاید دیوانگی به نظر برسد ولی در بعضی مواقع تنها راه نفوذ یک محصول در بازار است. در مواقعی که یک محصول خیلی جدید و انقلابی است معمولا افراد کمی دوست دارند که آن را امتحان کنند در نتیجه انتظار پرداخت پول از طرف مردم نوعی مانع محسوب می شود. در یعضی مواقع هم تنها راه زنده ماندن در بازار همین است به خصوص در مورد کالاهایی که مشتریان به طور مداوم خرید خواهند کرد، دادن محصول رایگانی که در آنها ایجاد وابستگی کند یک روش بازاریابی خوب محسوب می شود.
مثال های زیادی از کالاهایی که بسیار ارزان فروخته می شود وجود دارد که شرکت ها از طریق کالاهای جانبی آنها درآمد کسب می کنند. به عنوان مثال کالاهای یدکی برای خودرو ها یکی از این مثال هاست ، خودرو ها نسبتا ارزان فروخته می شوند ولی قطعات یدکی اصلی معمولا گران هستند چون که منبع اصلی درآمد خودروسازها از همین راه است( البته نه در ایران). در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که هر محصولی که از کارخانه خارج می شود برچسب قیمت داشته باشد، بسیاری از شرکت ها از طریق همین اهدای رایگان محصولات درآمد های بسیار زیادی به دست آورده اند.
وقتی کینک سی ژیلت اولین ریش تراش را اختراع کرد در یک شرکت در بطری کار می کرد. ایده ساخت ریش تراشی یکبار مصرف وقتی به ذهنش رسید که تیغه ریش تراش خودش به قدری کهنه شده بود که دیگر قابل تیز شدن نبود. در نتیجه او یک تیغ مخصوص و یک نگه دارنده ساخت ( اولین تیغه ها با استفاده از فنرهای نواری ساعت ساخته شده بودند) اما صرفه به مقیاس طوری بود که تولید این نوع ریش تراش ها را فقط در صورتی سودآور می کرد که به تعداد میلیونی تولید شوند. ژیلت نیاز داشت که مردان سریعا ریش تراش های سنتی خودشان را با ریش تراش های یکبار مصرف جایگزین کنند. در نتیجه تصمیم گرفت تا از اهدای رایگان استفاده کند و هزاران ریش تراش رایگان را بین مردم پخش کرد و میدانست که عده کمی از مردان دوباره به سراغ ماشین های ریش تراشی خواهند رفت و بعد از چند روز به تیغ های جدید نیاز خواهند داشت و از این طریق ژیلت خواهد توانست یک بازار ثابتی ایجاد کند. تنها محدودیتی که ژیلت برای عرضه رایگان تیغ های بیشتر داشت محدودیت ظرفیت تولیدش بود. پس از اینکه محصول در بازار گسترش پیدا کرد و کاربران اولیه در مورد آن به دوستان خود گفتند ( بازاریابی دهان به دهان) ژیلت تصمیم گرفت که برای محصول قیمت تعین کند و آن ها را بفروشد. هر چند دسته های ریش تراش ها معمولا با قمیت بسیار پایین و نزدیک به قیمت تمام شده فروخته می شد ولی شرکت از طریق فروش تیغه های آن به قیمت بالا که تقریبا با هزینه ناچیزی تولید می شدند سوداوری می کرد.
اگر چه بعدها ریش تراش های یکبار مصرف دیگری نیز به مانند انواع پلاستیکی به بازار آمدند که جای ژیلت را گرفتند ولی ایده بازاریابی اصلی او هنوز هم استفاده می شود.
سوال : چند محصول را که در مصرف کننده تعهد به خرید طولانی مدت قطعات جانبی یا قطعات مصرفی ایجاد می کند را نام ببرید.
به نظرتان در اهدای رایگان محصولات چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
منبع: بازاریاب