بسیاری از اوقات دیدهایم که بسیاری از افراد با رویای راهاندازی یک کسبوکار همواره تصور میکنند که: “اگر آن را بسازم، خواهند آمد” – به این معنا که اگر کسبوکاری را راهاندازی کنند، وبسایتی داشته باشند و چند بار هم تبلیغ کنند، مشتریان سر میرسند!!!
اما متأسفانه همیشه این مسئله پیدا کردن مشتریان بر عهده مدیر و مالک یک کسب کار است و راه دیگری برای آن شناختهنشده است. زمانی که کسبوکاری را راهاندازی کردید، همواره خودتان باید با تلاش و کوشش در پی کسب مشتریان لازم برای محصولات و خدمات خودتان هم باشید. در ادامه به 10 روش برای این کار اشارهشده است:
1- مشتری ایده آل خودتان را تعریف کنید
همواره باید تصویری از مشتری و خریدار محصول یا خدمت خود داشته باشید. اگر مشتریان صنعتی دارید، چه صنعتی هدف فعالیتهای بازاریابی شما هستند؟ کارکنان چه سطحی از سازمان محصول یا خدمت شما را مورداستفاده قرار میدهند؟ این مشتریان در کجا اقدام به خرید میکنند؟ آنها کی و کجا اوقات فراغت خود را میگذرانند؟ باید این اطلاعات را جمعآوری کنید تا از بین آنها راهی برای اطلاعرسانی در مورد نام و فعالیت خود به آنها بیابید.
2- یک وبلاگ داشته باشید
وبلاگ پاسخ و چارهای به همه مسائل شما نیست، اما روشی عالی برای شناساندن شما بهعنوان یک کارشناس در حوزه تخصصی خودتان است. تهیه محتوایی که هم برای مشتریان فعلی و هم مشتریان بالقوه شما مناسب باشد، به دو طریق برایتان سودمند است: از طرف نشاندهنده تخصص شما در رابطه حوزه تخصصی خودتان است و از طرف دیگر اطلاعات قابلی را برای افرادی تأمین میکند که در جستجو محصولات و خدمات شما هستند. توجه داشته باشید که مشتری همیشه در پی کسی است که از مسائل خاص وی مطلع باشد.
3- شبکهسازی، شبکهسازی، شبکهسازی
مردم همیشه دوست با کسی رابطه کاری یا تجاری داشته باشند که وی را از قبل بشناسند. با سازمان حرفهای همکاری داشته باشید. مثلاً اگر صاحب یک رستوران هستید، در رویدادهای محلی که در نزدیک محل رستوران شما تشکیل میشود، شرکت داشته باشید تا مردم بهتر شما را بشناسند. از طریق میتوانید با دوستان و شبکه ارتباطی دیگران برای معرفی کردن خودتان هم آشنا شوید.
4- رقبای خود را بشناسید
نگاهی به رقبای موفق خود داشته باشید، آنها برای بدست آوردن مشتری چهکارهایی انجام میدهند؟ شاید بودجه زیادی برای بازاریابی در اختیار نداشته باشید، اما حتما در این بین میتوانید راههایی برای متمرکز کردن فعالیتهای بازاریابی خود بر آنها کسب کنید. حتی ممکن است در فعالیتهای بازاریابی رقبا ایراد و ضعفی پیدا کنید – کاری که باید انجام دهند و انجام نمیدهند شاید همین مورد فرصتی برای سرمایهگذاری شما فراهم بیاورد و از آن طریق درصدی از سهم بازار را از آن خود بکنید.
5- قدری به رایگان بدهید
مطمئناً هیچ کس دوست ندارد بخشی از محصول یا خدمات خود را بهصورت رایگان بدهد، اما به خاطر داشته باشید که شما همواره باید برای تحصیل پول، پولی هزینه کنید!!! گاهی اوقات دادن بخشی از محصول یا خدمات برای کسب سودی بیشتر میتواند در کسبوکار شما تأثیرگذار باشد. مثلاً برای یک بستنیفروشی، اعلام یک روز بهعنوان تست رایگان در اندازهای کم، ارائه یک خبرنامه شامل چند توصیه خدماتی و مشاورهای برای یک کسبوکار مشاوره و … میتواند موارد مناسبی از این دست فعالیتها باشد.
6- در فهرستها جای بگیرید
ساده به نظر میرسد، اما برخی از آن غافل شده و آن را فراموش میکنند. گروههای محلی کسبوکار، اتاق بازرگانی یا حتی اطلاعات تلفنی ازجمله منابعی هستند که نام، آدرس، شماره تماس و آدرس وبسایت شما حتما باید در آنها ثبت شود و در اختیار تمامی افرادی باشد که ممکن است در جستجوی محصولات و خدمات شما هستند. همچنین سایتهایی مثل فیسبوک و گوگل را هم فراموش نکنید.
7- خود را معرض دید افراد بالقوه قرار دهید
اگر در حوزه چاپ فعالیت دارید، بهاحتمالزیاد عضو یک مجموعه هستید که دیگر اعضاء فعال در حوزه چاپ هم در آن فعالیت دارند و یا عضوی از آن هستند. همه میدانیم که شرکت کردن در یک جلسه یا همایش با این افراد بد نیست و ایرادی ندارد، اما مشتری خاصی نمیتوانید از این جمع برای خدمات خودتان بدست آورید. برعکس، شرکت کردن در جمعی که مثلاً اکثر افراد شرکتکننده در آن طراحان گرافیک هستند، بیشترین احتمال جذب مشتری را برای شما ب همراه دارد.
8- از رویداد مختلف حمایت کنید
در پی اطلاع از رویدادهایی باشید که مشتریان بالقوه شمارا دورهم جمع میکند. روشی برای حمایت و پشتیبانی از آن رویداد پیدا کنید، این روش میتواند شامل در اختیار گذاردن بخشی از زمان شما، محصول یا خدمات شما یا حتی سرمایه مادی شما باشد که در عوض موجب مطرحشدن و معرفی نام شما در مثلاً بیلبوردهای آنها شود. همچنین توجه کنید که برای ارتباط بیشتر بهتر است خودتان هم در آن رویدادها حضور فیزیکی داشته باشید.
9- پیگیری کنید
یکی از عمدهترین مشکلات در این بین عدم پیگیری مشتریان است. زمانی که با یک مراجعهکننده روبرو میشوید، از پرسش از وی در مورد علاقهمندی نسبت به محصولات و خدمات خود ترس نداشته باشید. حتی اگر نه گفتند میتوانید زمانی را برای پیگیری مجدد با آنها ست کنید. دلیلی وجود ندارد که خود را به آنها تحمیل کنید، اما همیشه باید سعی کنید نام و اطلاعات شما در دسترس آنها باشد. از این طریق در زمان نیاز به شما مطمئناً یکی از انتخابهایی خواهید بود که موردبررسی قرار میگیرید.
10- زمانی که یک فروش را از دست میدهید، دلیل آن را پیدا کنید
ممکن است تجربه کار کردن روی یک مشتری از قبل داشته باشید، اما پس از تلاشهای بسیار متوجه میشوید که از شما خرید نکرده است. اگر تمایل به همکاری با شما داشته باشد، خیلی خوب است که از وی دلیل عدم خرید از خودتان را بپرسید. آیا محصولی را پیداکرده که بهتر از محصول شما نیاز وی را برآورده میکرده است؟ آیا مسئله قیمت بوده؟ آیا تصمیم برای خرید به زمان دیگری موکول کرده است(به این معنا که هنوز شانسی برای موفقیت وجود دارد)؟ برخی از مشتریان بالقوه ممکن است از این روش پیگیری شما خوششان بیاید و در آینده از به شما مراجعه کنند.