این روزها اینترنت به عنصری کلیدی در زندگی هر یک از ما تبدیل شده است. دنیای بی کران مجازی آنقدر جاذبه دارد که اینترنت را برایمان بدل به عضوی جدا ناپذیر از زندگی کرده است؛ عضوی که نبودش بسیاری از فعالیت ها را مختل می کند و می تواند تاثیری منفی بر روی راندمانمان بگذارد.
همزمان با فراگیر شدن اینترنت، مرورگرها نیز به عنوان پنجره ارتباطی با دنیای مجازی، اهمیت بسیاری پیدا کردند. بازار مرورگر ها آنقدر برای شرکت های نرم افزاری جذاب بود که هر یک از آن ها تا به امروز تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند.
در ادامه مطلب جدال مرورگرهای مختلف در سراسر دنیا را مرور می کنیم و تغییر سهم بازار هر یک از آن ها را از سال ۲۰۰۸ تا به امروز مورد بررسی قرار می دهیم.
در سال ۲۰۰۸ اینترنت اکسپلورر حکمران مطلق دنیای مرورگرها در سراسر جهان به شمار می رفت. در آن زمان فایرفاکس تنها در قسمتی از اروپا و چند کشور دیگر نامی شناخته شده به حساب می آمد.
در سال ۲۰۰۹ طوفان اپرا ناگهان شرق اروپا و روسیه را در نوردید و سهم بازار قابل توجهی را برای این مرورگر به همراه آورد.
در سال ۲۰۱۰ اما این فایرفاکس بود که خود را به عنوان جایگزینی مطمئن برای اپرا مطرح کرد و موفق شد قسمت اعظمی از سهم بازار این مرورگر را برای خود کند.
در سال ۲۰۱۱ فایرفاکس به گسترش نفوذ خود ادامه داد و به خصوص در آفریقا توانست کاربران بسیاری را به دست آورد. در این سال همچنین کروم نیز برای اولین بار نام خود را مطرح کرد؛ شاید در آن هنگام کمتر کسی انتظارش را داشت تا مرورگر گوگل بتواند در سال های بعد به ستاره ای درخشان تبدیل شود.
در ۲۰۱۲ سونامی کروم دنیا را فرا گرفت و این مرورگر به لطف قابلیت های متعددش توانست بازار را از چنگ گوگل کروم در بیاورد. نکته جالب اینکه در این سال جمعیت ایران سرانجام اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشت و فایرفاکس را به عنوان مرورگر اول خود برگزید.
در سال ۲۰۱۳ کروم رسما اینترنت اکسپلورر را به نابودی کشاند و با قدرت در صدر جدول مرورگر ها قرار گرفت.
نکته جالبی که در سال ۲۰۱۴ جلب توجه می کند، محبوبیت ناگهانی سافاری در منطقه گرین لند است.
و در نهایت امروزه این گوگل کروم است که حرف اول را در زمینه مرورگرها می زند.