۱- انصاف مشاهده شده در نتایج منابع تعربف کدام نوع عدالت است؟
عدالت توزیعی بیانگر ادراک فرد از میزان رعایت عدالت در توزیع و تخصیص منابع و پاداشهاست. (نتایج و منابع)
عدالت رویهای با برداشت افراد از عادلانه بودن رویههای جاری در تصمیمگیری برای جبران خدماتشان (نه با توزیع واقعی درآمدها) سروکار دارد.
در نظریه عدالت رویهای همانند نظریه برابری، ادراکات انسانها نقش کلیدی دارد
عدالت مراوده ای: روابط مــــــــــــــتقابل میان اشخاص
محیط های چهارگانه اصلی و ساختارهای آنها
این دوتای بالا پویاست
۴) عدم اطمینان درک شده در سطح بالامحیط : عناصر متعددی در محیط وجود داشته این عناصر شبیه به هم نبوده و در یک فرآیند تغییر پیوسته میباشند.ساختار: پیچیدگی کم، رسمیت کم، عدم تمرکز مثال: شرکت پلاستیکسازی در پژوهش لارنس و لورش | ۳) عدم اطمینان درک شده در حد متوسط محیط : تعداد اندکی عناصر در محیط وجود داشته، این عناصر از برخی جهات به هم شبیه بوده و در یک فرآیند پیوسته تغییر قرار دارند (ساختار: پیچیدگی کم، رسمیت کم و متمرکز) مثال: شرکت کارآفرین که در این شرکتها مدیر اجرایی کنترل شدیدی بر کارکنان اعمال میکند. |
۲) عدم اطمینان درک شده متوسط به پایین محیط: عناصر متعددی در محیط وجود داشته این عناصر شبیه به هم نبوده و اساساً بدون تغییر باقی میمانند.ساختار: پیچیدگی زیاد، رسمیت زیاد و عدم تمرکزمثال: بیمارستانها، دانشگاهها | ۱) عدم اطمینان درک شده در سطح پایین محیط: تعداد محدودی عناصر در محیط وجود داشته و از برخی جهات به هم شبیه بوده و اساساً ثابتند و در حال تغییر نیستند. ساختار: پیچیدگی زیاد، رسمیت زیاد و تمرکزمثال: شرکتهای مخزن سازی در تحقیق لارنس و لورش |
این دو تای پایین ایستاس
و اما پیچیدگی زیاد میشه دوتای سمت راست و پیچیدگی محدود یا ساده میشه دوتای سمت چپ
۱- قابل سنجش و اندازه گیری باشد.
۲- سازنده و مثبت باشد.
۳- واقع گرایانه باشد نه تخیلی.
۴- مبتنی بر مصلحت (جمعی) باشد نه خوشایند (فردی).
۵- به راحتی و در چند گام قابل دستیابی نباشد، اما قابل تقسیم به اهداف کوتاه مدت و دست یافتنی باشد.
۶- زمان دستیابی به آن تعیین شده باشد.
۷- مکتوب و در معرض دید همگان باشد تا در ذهن یکایک افراد نقش ببندد.
۸- تا حد امکان مستقل باشد نه متکی به عوامل خارجی، مگر تحت شرایط خاص آنهم نه در مورد عوامل اصلی و حیاتی.
۹- قابلیت انعطاف، اصلاح و تغییر را داشته باشد.
۱۰- عامل انگیزش سازمان باشد.
۱۱- آینده نگرانه باشد.
۱۲- با توجه به وضعیت روز منطقه، جامعه و جهان انتخاب شده باشد.
۱-جامعه پذیری جمعی یا فردی: جامعه پذیری فردی بدین صورت است که فرآیند اجتماعی شدن فرد به تنهایی و جدای از دیگران صورت می گیرد ولی در جامعه پذیری جمعی افراد تازه وارد به صورت گروهی این فرایند را طی می کنند.
۲- جامعه پذیری رسمی یا غیر رسمی: در جامعه پذیری رسمی افراد تازه وارد به صورت جدا از اعضای رسمی سازمان تجربه ای ویژه می آموزند ولی در جامعه پذیری غیر رسمی کارکنان تازه وارد از کارکنان رسمی سازمان جدا نمی شوند.
۳-- جامعه پذیری مستمر یا تصادفی: در جامعه پذیری مستمر برنامهجامعه پذیری با گام های متوالی و مشخص صورت می گیرد در حالی که در جامعه پذیری تصادفی توالی اقدامات ناشناخته، مبهم و دائماّ در حال تغییر است.
۴- جامعه پذیری ثابت یا متغیر: جامعه پذیری ثابت از نظر زمانی مشخصو دقیق است ولی در جامعه پذیری متغیر زمان بندی مشخصی وجودندارد.
۵- جامعه پذیری پیوسته یا گسسته: در جامعه پذیری پیوسته اعضای باتجربه سازمان، به عنوان الگو عمل می کنند ولی در جامعه پذیریگسسته الگوهای تجربه برای افراد تازه وارد وجود ندارد.
و- حفظ هویت گذشته فرد یا ایجاد هویت جدید: بعضی اوقات ویژگیهای فردی و ارزشی فرد نه تنها مغایرتی با ارزش های سازمانی ندارند بلکه با ارزش نیز می باشند در این مواقع هویت گذشته فرد حفظ می شود، اما در مواردی ارزش های فرد تازه وارد با ارزش های سازمانی همگونی ندارد در این مواقع فرد از ویژگی های شخصی تهی شده و هویت جدیدی را می پذیرد
۱۲-کدام یک از استراتژی های کنترل سازمانی،زمانی که عملکرد کاری نسبتا تکراری است حیطه نظارت مدیران خیلی وسیع است و نیاز به پایش کلی زیردستان از طریق مشاهده مستقیم می باشد،از اثربخشی بالایی برخوردار است؟
۱- مکتب طراحی
براساس این مکتب شکلگیری استراتژی حاصل مواجهه نقاط ضعف و قوت و فرصتها و
تهدیدهایی است که محیط خارج و داخل مجموعه مورد نظر را احاطه کرده است. طرفداران این مکتب به دنبال خلق استراتژیهایی ساده و بینظیر هستند که بر شکار فرصتها و استفاده مناسب از نقاط قوت استوار است. علاوه بر عوامل محدود کننده و پیشبرنده (ترغیب کننده) محیطی و داخلی دو عامل مهم دیگر نیز در مدل مفهومی این مکتب مورد توجه قرار گرفته است که عبارتند از:
موضوعاتی هستند که در ایجاد ، ارزیابی و انتخاب استراتژی تأثیر بسزایی دارند.
ارزشهای اصلی توجه به بایدها و نبایدها و اعتقادات سازمانی
مسئولیتهای اجتماعی معیارهای اخلاقی و ارزشهای اجتماعی
ویژگیهای سازمانهایی که مشتاقند تا راهبردهای خاص خود را بر مبنای این مکتب اتخاذ کنند، عبارتند از:
* جمعآوری و نگهداری کلیه اطلاعات مورد نیاز برای تنظیم استراتژی
* شناسایی و تعیین اهداف سازمانی با تمرکز بر دانش، تجربیات و ارزیابی موقعیت داخلی و خارجی سازمان
* امکان محقق سازی اهداف و قابلیت پیش بینی و تعیین موقعیتهای آتی
* توسعه و تدوین استراتژی بصورت گروهی و با تمرکز بر کلیه امکانات و منابع موجود
- مکتب برنامهریزی
این مکتب به دنبال مکتب طراحی رواج یافت. در این مکتب یک اصل پایه حاکی از قابلیت تقسیم و اجرای گام به گام توالی منطقی از اقدامات است که طی مکتب طراحی در قالب یک فرایند یکپارچه رواج یافته بود. براساس این مکتب، برنامهریزی یک فرایند رسمی و قابل مدلسازی است که بر مبنای آن میتوان اهداف، برنامهها، طرحهای عملیاتی و بودجه را در قالب برنامههای راهبردی برنامههای عملیاتی و برنامهریزی بودجه تدوین و در دورهها و سطوح مختلف زمانی و سازمانی به مرحله اجرا گذاشت. در این مکتب نقش اصل بر عهده پرسنل برنامهریزی بجای مدیران عالی است.
- مکتب موقعیتیابی
بر اساس این مکتب، راهبردها ناشی از نتایج تجزیه و تحلیل موقعیتهای استراتژیک هستند که بیشتر بر اهمیت فرصت و موقعیت استراتژی، نسبت به فرایند تنظیم استراتژی تأکید دارند. عمده توجه این مکتب به خلق ایدههایی ساده اما دگرگون کننده است که در یک موقعیت خاص میتواند، تجویز شود. براساس این مکتب در هر یک از شرایط خاص تنها یک یا چند استراتژی بخصوص امکان و قابلیت طرح و بکارگیری را دارا باشند.
این مکتب زمینهای مناسب برای تنظیم و تطبیق استراتژی با شرایط موجود بکار میگیرد و استراتژی را نیز بعنوان موقعیتی عام، مشترک و بخصوص قابل شناسایی در بازارهای تجاری تعریف میکند.
مکتب شناختی(ادراکی)
در این مکتب استراتژی بعنوان یک نگرش مطرح شده و چگونگی ارتباط استراتژیست با اطلاعات محیطی را نشان میدهد. برمبنای این مکتب تنظیم استراتژی فرایندی اقتضایی است. با استناد به این مکتب میتوان آنچه را که در ذهن افراد میگذرد را همانگونه که ایشان میاندیشند، مطرح ساخت. براساس این مکتب، شناخت یک فرایند ذهنی به منظور ساخت و توسعه استراتژی، همانند تفسیرهای خلاق، جهت به تصویرکشیدن واقع بینانه واقعیتها صورت میگیرد.براساس این مکتب، راهبرد در ذهن استراتژیست شکل میگیرد و لذا راهبردها بعنوان چشماندازها، شکلها، مفاهیم، نقشهها و چهارچوبهایی پدید میآیند که چگونگی برخورد مدیران با دروندادهای محیطی خود را شکل میدهند.
- مکتب یادگیری
فرایند تنظیم استراتژی فرایندی توام با یادگیری عمومی است و لذا نیازی به اعمال قدرت و یا تحمیل استراتژی در کل سازمان نیست. در این مکتب، اینکه چه کسی به تنظیم استراتژی میپردازد، مهم نیست بلکه این موضوع که آنها چگونه این کار را انجام میدهند مهم است. این
مکتب واقعیتهایی را که سازمانها در شرایط پیچیده و پویا با آن مواجه هستند را دنبال میکند.
- مکتب قدرتگرایی
براساس این مکتب شکلدهی استراتژی در قالب فرایند نقد و بررسی حاصل میشود. فرایند شکلدهی استراتژی از دیدگاه این مکتب، مدیریت، کنترل و جهتدهی مناسب قدرتهای اعمال شده از جانب عوامل داخلی و خارجی است، به نحوی که منجر به تحقق اهداف سازمان شود. هدف از کاربرد کلمه قدرت در این مکتب توضیح و تشریح مراتب تأثیر و نفوذ میباشد که از دو حوزه داخلی و خارجی نشأت میگیرد. قدرت خرد قدرتهای درون سازمان که به طرق مختلف مانند مقاومت در برابر تغییر، عدم توجه به قانون، تعارض و … ظاهر میشود. قدرت کلان ناشی از اعمال قدرت عوامل خارجی و محیطی از جمله شرکتها و سازمانهای هم هدف (رقیب)، ذینفعان و….میباشد.
- مکتب فرهنگی
براساس این مکتب، ساخت استراتژی به مثابه یک فرایند که ریشه در نیروهای اجتماعی و فرهنگی دارد، معرفی میشود. در این مکتب، شکلگیری استراتژی حاصل توافق گروهی و آرمان مشترک سازمانی است. به عبارت دیگر ساخت استراتژی حاصل فرایند تعاملات اجتماعی است که بر پایه عقاید و درک مشترک اعضا سازمان بنا شده است.
* مکتب محیطی
تمرکز این مکتب بر نیروهایی است که در بیرون سازمان مجموعه را تحت تأثیر قرار میدهند. برخلاف مکاتب دیگر که از این نیروها بعنوان عوامل تأثیرگذار یاد میکنند، در این مکتب، عوامل خارجی بازیگران و نقش آفرینان اصلی صحنه هستند. بر مبنای این مکتب تغییرات و تحولات محیطی هستند که شکلگیری استراتژی را امکانپذیر ساخته و سازمانها را مجبور به اتخاذ استراتژی صحیح میکند. سازمانها آن کاری را انجام میدهند که محیط به ایشان دیکته میکند و این در حالی است که نتوانند بر محیط تأثیر گذار باشند.
۱۴- کدام تئوری رهبری تمامی جنبه های مدل رهبری مراوده ای یا تعاملی را پوشش می دهد؟
۱۵- در ساختار سلسله مراتبی کوچک و بزرگ به ترتیب کدام روش به اثربخشی کمک بیشتری می کنند؟
۱)هل دادن –کشیدن
۲)کشیدن –هل دادن
۳)کشیدن – هل دادن
۴)هل دادن – هل دادن
گزینه ۲ درست است
این سوال رو شاید بشه گفت در بازرایابی باید می بود نه اینجا!!!
۱۶- در محیط هایی که پویا و ساده هستند پیچیدگی و رسمیت به ترتیب چگونه است؟
۱) زیاد –کم ۲) کم- زیاد ۳) کم –کم ۴) زیاد- زیاد
گزینه ۳
۱۷ - نتیجه تفکیک افقی در سازمان چیست ؟
۱)افزایش ارتفاع سلسله مراتب و سطوح نظارت ۲)تعداد واحدها و دوایر تخصصی
۳) غیرتخصصی کردن کارها ۴)ادغام واحدهای مختلف در یک واحد بزرگتر
گزینه ۲ درست هستش
۱۸- سازمان برای بهبود توانایی هماهنگی و ایجاد انگیزه چه کارهایی میتواند صورت دهد ؟
۱)کاهش تعداد مدیران و کاهش تعداد سطوح سازمانی ۲) افزایش تعداد مدیران و کاهش تعداد سطوح سازمانی
۳)کاهش تعداد مدیران و افزایش تعداد سطوح سازمانی ۴) افزایش تعداد مدیران و افزایش تعداد سطوح سازمانی
گزینه ۱
۱۹- کدام وابستگی با استفاده از فناوری فشرده در سازمان تناسب دارد ؟
۱)طرفینی ۲) مجموعه ای ۳) ترتیبی ۴)درون سازمانی
گزینه ۱
۲۰- فناوری و پیچیدگی به ترتیب جزو کدام دسته از عوامل تعیین کننده سبک سازمانی هستند ؟
۱) خارجی-خارجی ۲) داخلی-خارجی ۳) خارجی داخلی ۴) داخلی-داخلی
گزینه ۳
۲۱- طراحی سازمان براساس سیستم طبیعی برای چه محیطی صورت میپذیرد ؟
۱)پویا ۲)متلاطم ۳)ایستا ۴) نسبتا پایدار
گزینه ۱
رفتار پیشرفته می باشد
۲۲- توانمندسازی افراد در تیم خودگردان از طریق کدام سازوکار صورت میپذیرد ؟
۱)مشارکت ۲)ممارست ۳)تفویض ۴)مشاوره
رفتار پیشرفته می باشد
گزینه ۳
۲۳- هنگامی که هدف فرد یادگیری است باید از کدام سبک استفاده کند؟
۱)مصالحه ۲)رقابت ۳) نرمش ۴)همکاری مبتنی بر اعتماد
گزینه ۴ از کتاب رفتار دکترا رضاییان!!!
از سبکهای مدیریت تعارض مناسبتر به نظر میرسد را نشان میدهد.
سبک | شرایط مناسب |
رقابت | ۱. هنگامیکه اقدام سریع و قاطع حیاتی باشد.۲. در زمینۀ مسائل مهمی که اجرای اقدامهای غیرمعمول (خلاق) را برای بقا و اثربخش سازمانی طلب میکند.۳. در زمینه موضوعاتی که برای سلامت سازمان حیاتی است و هنگامی که فرد میداند حق با اوست.۴. علیه کسانی که از رفتار و شرایط غیررقابتی سود میبرند. |
همکاری مبتنی بر اعتماد |
۱. برای یافتن راهحل مورد قبول همه (اجماع نظرها) هنگامی که خواستههای طرفین تعارض مهمتر از آ« هستند که مورد مصالح قرار گیرند.۲. هنگامی که هدف فرد یادگیری باشد.۳. برای تلفیق بینشهای افراد دارای دیدگاههای متفاوت۴. برای جلب تعهد افراد از طریق تلفیق خواستههای آنان برای رسیدن به اتفاق آراء (اجماع) در تصمیمگیری
۵و برلی از بین بردن عواطف و احساسهای تندی که مانع برقراری ارتباط هستند. ۶. هنگامی که حمایت سازمانی کافی برای صرف وقت و انرژی به منظور حل تعارض وجود داشته باشد. ۷. هنگامی که همبستگی کافی میان طرفین تعارض وجود داشته باشد و صرف وقت و انرژی برای حل تعارض بیارزد. |
اجتناب |
۱. هنگامی که موضوع جزئی باشد یا لام باشد به موضوعهای مهمتری رسیدگی شود.۲. هنگامی که فرد تحقق خواستههای خود را تمحمل نمیداند و قدرت خود را بسیار کمتر از دیگری ارزیابی می:ند.۳. هنگامی که هزینه گسیختگی احتمالی ارتباط، از مزایای حل اختلاف بیشتر است.۴. برای آزادسازی افراد تا نسبت به موضوع دید صحیح پیدا کند.
۵. هنگامی که جمعآوری اطلاعات بر تصمیمگیری فوری برتری داشته باشد. ۶. هنگامی که دیگران، تعارض را به طور اثربخشتری حل و فصل میکنند. ۷. هنگامیکه به نظر میرسد موضوعهای مورد اختلاف نشانه موضوعهای دیگر یا مماس با آنها باشد. |
نرمش، سازش و رأفت |
۱. هنگامی که به اشتباه خود پی ببرید، اجازه دهید موضوع بهتری مطرح شود و شما نیز از آن درس بگیرید و منطقی بودن خود را نیز به نایش بگذارید.۲. هنگامی که موضوعهای مورد اختلاف برای دیگری اهمیت بیشتری دارند تا برای شما در این صورت برای راضی کردن آنان و حفظ همکاری آتی با آنها، از خود نرمش نشان میدهید.۳. ایجاد اعتبار اجتماعی برای استفاده در موضوعهای مورد اختلاف بعدی۴. برای به حداقل رساندن ضرر هنگامی که شخص بازنده باشد.
۵. هنگامی هماهنگی و ثبات اهمیت ویژهای دارد. ۶. هنگامی که میخواهید به کارکنان این امکان را بدهید که با درست گرفتن از خطاهایشان رشد یابند. ۷. هنگامی که تعارض عمدتاً به دلیل اختلاف شخصیتی است و به اسانی حل نمیشود. |
مصالحه |
۱. هنگامی که هدفها مهماند، ولی ارزش تلاش بیشتر یا مواجهه با برخوردهای تندتر را ندارند.۲. هنگامی که طرفین تعارض دارای قدرت برابر بوده، برای رسیدن به هدفهای خود اصرار دارند.۳. برای دستیابی به توافق موقت در زمینه مسائل پیچیده۴. برای دستیابی به راهحلهای سریع، هنگامی که طرفین تعارض تحت فشار زمان قرار دارند.
۵. به عنوان سبک احتیاطی/ پشتیبانی، هنگامی که سبکهای همکاری مبتنی بر اعتماد یا رقابت ناموفق باشند. |
۲۴- قانون پارکینسون (parkinson) در چه مورد صحبت میکند ؟
۱) رشد و گسترش سازمان بدون توجه به ماهیت کار
۲) من آگاه و من نا آگاه در ارتباط با خود و دیگران
۳) از خود بیگانگی انسان در سازمان های بزرگ
۴) ارتقا براساس شایستگی تا رسیدن به حد بی کفایتی
گزینه ۱
۲۵- با افزایش تقسیم کار (افقی یا عمودی) در سازمان نیاز به هماهنگی چه وضعیتی می یابد ؟
۱)تفاوت ۲)افزایش ۳)اهمیت ۴)کاهش
گزینه ۲
۲۶- در ماتریس بی سی جی وقتی که سهم بازار محصولات و خدمات کم باشد ولی نرخ رشد بازار برای محصولات و خدمات بالا باشد کدام راهبرد توصیه میشود ؟
۱) رشد یا حفظ وضع موجود .بکارگیری منابع برای تغییر وضعیت در جهت مثبت
۲)حفظ وضع موجود عدم سرمایه گذاری .فروش دارایی های مازاد برای جبران کمبود منابع
۳) حفظ ثبات یا رشد متوسط .بهره گرفتن از مزایای حفظ نقدینگی ضمن حفظ حداقل سرمایه گذاری منابع
۴)رشد. افزایش منابع. توسعه فعالیت بر مبنای پیش بینی اوضاع بازار
گزینه ۱
۲۷- درجه ای که یک شغل نیاز به تنوع مختلفی از فعالیت ها دارد و متصدی شغل میتواند از تعدادی مهارت ها و استعدادها استفاده کند کدام است ؟
۱)اهمیت کار ۲)خودمختاری ۳)تنوع مهارت ۴)هویت کار
گزینه ۳
۲۸- هرگاه دو گروه تعارض را اجتناب پذیر و توافق را غیر ممکن بدانند و منافع نیز زیاد باشد چه رفتاری از خود بروز خواهند کرد ؟
۱)حل منطقی مساله ۲) جنگ قدرت ۳) عقب نشینی ۴) همزیستی مسالمت امیز
گزینه ۳
۲۹- برای حل مسایل پیش بینی نشده توسط گروه ساختار ان چگونه است ؟
۱)تفکیک افقی زیاد ۲)تلفیق عمودی ۳)تلفیق افقی ۴)تفکیک عمودی زیاد
گزینه ۱
پیچیده میگفت = ۴
۳۰- کاربرد روش های مبتنی بر ایجاد تعارض به چه منظوری است ؟
۱)جلوگیری از طفره رفتن اجتماعی ۲)ایجاد خلاقیت
۳)رشد نوآوری ۴)جلوگیری از گروه اندیشی
گزینه ۲ کتاب رفتار پیشرفته
منبع: کدینگ