11 agente for job satisfaction and increase of productivity
1 - عوامل محرک :
عبارت است از فرصت برای کسب موفقیت ، معروفیت و پیشرفت و ترفیع .
2 - ثبات شغلی :
این
عامل وقتی سطح بیکاری بالا باشد ، ویژگی مهمی محسوب می شود . برای پرسنل
بسیار رضایتبخش است ، شرکتی که در آن کار می کند، دارای وضع با ثباتی باشد .
3 - حقوق :
البته منظور حقوقی نیست که پرداخت می شود ، بلکه حقوقی است که معتقدند باید به آنها پرداخت شود .
4 - پیچیدگی و تنوع شغل :
در
مقابل کارهای تخصصی ساده و یکنواخت ، پرسنل به کارهائی که توان ذهنی را به
کار گرفته و به آنها فرصت استفاده از مهارتها ، تجربه ، خلاقیت ، ذوق و
استعدادشان را می دهد ، بسیار دوست دارند . زیرا سبب ارضای تعدادی از
نیازهایشان شده و باعث می گردد که خودشان را درک کنند .
5 - شرکت در تصمیم گیری ها :
پرسنل
علاقه دارند استقلال داخلی و اجازه انجام کار داشته باشند ، حتی اگر این
دو منجر به قبول مسئولیت باشد . آنها علاقه دارند بر روش ها و شیوه های
کاری که انجام می دهند، نظارت داشته باشد .
6 - توجه و تبحر در کار :
پرسنل
دوست دارند به خاطر پیچیدگی و تنوع کاری شان ، از آنها خواسته شود که توجه
بیشتری به کار مبذول دارند . این امر برای آنها بدین معنی است که ، بیشتر
از یک قطعه یدکی ارزش دارند ، آنها در مقابل کاری که می کنند مسئول بوده و
غالبا" خودشان بازرس خود می باشند .
7 - محصول :
کارکنان
علاقه دارند که نتیجه کار خود را در یک واحد تولید کامل ببینند ( محصولی که
درهویت دادن به آن ، هر چند سهم ناچیزی ایفا کرده اند).
8 - مسئول :
شخصیت یک مسئول مستقیم ، اثری مهم در رضایت شغلی کارگر دارد . همچنین
بسیار اهمیت دارد که مسئول مستقیم در سطح خوبی از لیاقت و شایستگی باشد .
اگر کارکنان به قضاوت مسئول اعتماد داشته باشند ، طرز تلقی شان بهتر خواهد
بود .
9 - محیط :
نباید از اوضاع فیزیکی کارخانه غافل بود .
یک محل کار مناسب باید عموما" از نظر روشنائی ، گرما ، تهویه ، سقف ،
صندلی ، رخت کن ، حمام، کمک های اولیه ، محل های (غذا خوری و استراحت )
کامل باشد تا به این وسیله کارکنان رضایت داشته و سلامت آنان تأمین گردد .
10 - روحیه :
دلیل
عمده ای که منشأ سایر مشکلات ذکر شده است ، روحیه نداشتن کارکنان است .
مدیران بویژه مدیران سطح پایین و میانی از طریق دوستی و برقراری روابط
صمیمانه بین کارکنان که با هم کار می کنند ، می توانند به نحو قابل ملاحظه
ای در بالا بردن روحیه کارکنان مؤثر باشند .
11 - تأثیرات خارجی
معمولا
کارکنان قادر نیستند زندگی خصوصی شان را از کارشان جدا کنند و بهمین دلیل
در صورت بروز مشکلاتی در محیط خارج از کار، تأثیر آن مشکلات در محیط کار
بصورت آرامش نداشتن و عدم تمرکز فکر نمایان می گردد . سرپرستان و مسئولان
باهوش در رابطه با شناخت مشکلات کارکنان و اقدام های ممکن برای رفع آنها
عملکردشان بسیار به سبک شدن مشکلات کارکنان کمک خواهد کرد .
نتیجه گیری :
تعیین
دستورالعملی برای ایجاد رضایت شغلی و افزایش بهره وری کار آسانی نیست ، به
این معنی که شاید در عمق نظریه رضایت شغلی ، طرح ریزی دوباره ( شرح شغل ،
نیازها ) و بعضی اوقات یک تغییر اساسی در نظر مدیریت ، نهفته باشد . ضمنا"
طراحی سیستم ( رضایت شغلی و افزایش بهره وری ) در صورتی مؤثر خواهد بود که
منافع حاصل از آن نصیب هر دو طرف (سازمان و کارکنان ) گردد .