در مورد بازاریابی چریکی حتما شنیده اید. حرف و سخن در مورد بازاریابی چریکی زیاد است و تمامی ندارد. در این نوشته می خواهم 16 راز موفقیت در بازاریابی چریکی را از نظر جی کنراد لوینسون که در کتاب بازاریابی چریکی به آن اشاره کرده است با هم مرور کنیم. این کتاب به فارسی هم ترجمه شده که توصیه می کنیم حتما آن را به طور کامل مطالعه کنید.
بدون مقدمه چینی به سراغ این 16 راز می رویم
1) نسبت به برنامه بازاریابی خود تعهد داشته باشید
تعهد یعنی یک برنامه بازاریابی بنویسید و بعد از اینکه کاملا از درستی آن اطمینان حاصل کردید از موفقیت خود نا امید نشوید و به عمل به این برنامه پایبند بمانید، نتایج برنامه های بازاریابی گاهی چندین سال بعد خود را نشان می دهد. بنابراین اگر در ماه های اول نتیجه ای مشاهده نمیکنید تعهد خودتان را از دست ندهید.
2)به برنامه بازاریابی خود مانند یک سرمایه گذاری نگاه کنید
بازاریابی مانند یک سرمایه گذاری با بازده دراز مدت است، انتظار جهش های ناگهانی در فروش را نداشته باشید، هر چند ممکن است جهش هایی را هم تجربه کنید.
3) از ثبات برنامه تان مطمئن شوید
ثبات در رفتار و نوع پیام ها و عدم تغییر جزئیات و زمانبندی برنامه بازاریابی است. اگر ثبات داشته باشید مشتریان نیز بیشتر به شما اطمینان خواهند کرد.
4) به مشتریان آینده اطمینان دهید
با ثبات و تعهد به سمت این بروید که مشتریان بالقوه با اطمینان تبدیل به مشتریان بالفعل شما شوند
5) برای حفظ تعهدات خود شکیبا باشید
شکیبایی یک مهارت روانی است که منجر به تعهد می شود. بنابراین صبور بودن را در خود تقویت کنید.
6) دقت کنید که بازاریابی مجموعه ای از اسلحه هاست
تا می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، هر مشتری نیاز به یک سلاح خاص دارد. ( مگه می خوایم با مشتری جنگ کنیم J)
7) به یاد داشته باشید که سوددهی بعد از فروش اتفاق می افتد
این را به خاطر داشته باشید که فروش یک باره چندان مهم نیست، به دنبال فروش های بعد از فروش باشید.
8) برای مشتریانتان مفید باشید
امکانات را فراهم کنید تا مشتری اذیت نشود، اینکه فقط از طریق تلفن می توان با شرکت شما تماس گرفت یک عیب است و برای کسانی که با ایمیل زاحت تر هستند مفید نیستید.
9)در بازاریابی شگفتی ایجاد کنید
شگفت زده کردن موجب ماندگاری در ذهن ها می شود، یک هدیه یا تخفیف غیر منتظره ساده ترین نمونه است.
10) موثر بودن ابزارهایتان را از طریق ارزیابی کنترل کنید
یک نمونه از ارزیابی این است که از مشتریانتان بپرسید که کی و کجا اولین بار با شرکت شما آشنا شده اند؟ این کار می تواند منجر به پیدا کردن بهترین ابزار تبلیغات شود. این ارزیابی را در مورد همه چیز باید انجام دهید.
11) با مشتریانتان تشریک مساعی کنید
یعنی سعی کنید با آنها دائما تعامل داشته باشید و هیچ وقت آنها را فراموش نکنید. یکی از نمونه ها می تواند این باشد که اسم آنها را یاد بگیرید و از آنها در مورد محصولاتتان به صورت شفاهی نظر بخواهید.
12) یاد بگرید که به دیگر کسب وکارها وابسته باشید و آنها را هم به خود وابسته کنید
راز این نکته در موثر تر بودن کار گروهی است، تا می توانید ارتباطات بیشتری با شرکای تجاری مانند تامین کنندگان، همکاران و … ایجاد کنید.
13) در کاربرد اسلحه چریک ها مهارت پیدا کنید
اسلحه چریک های امروزی فناوری است، بازاریابی دیجیتالی را یاد بگیرید.
14) رضایت مشتریان آینده را تامین کنید و آن را تا جایی که به فروش منجر شود ادامه دهید
جلب رضایت کسی را که هنوز از شما خرید نکرده کار آسانی نیست ولی از راه تبلیغات حرفه ای ممکن است، سعی کنید در تبلیغاتتان به مخاطبانتان بگویید که نیاز آنها را می دانید و می توانید کمکشان کنید.
15) محتوا را بفروشید نه ظاهر و تزئینات را
مشتریان کنونی زیاد به ظاهر و زرق و برق کالا توجهی ندارند، ماهیت اصلی کالا و آنچه که واقعا کمکی به مشتری خواهد کرد مهم است.
16) برنامه بازاریابی خود را دائما تقویت کنید
رقبای شما همیشه در حال قوی تر شدن هستند، پس برنامه بازاریابی شما هم باید قوی تر شود.
منبع: آی بازاریابی