شاید بد نباشد بدانید اولین و تنها کسانی که می تواند به شما در داشتن مشتریان راضی کمک کند کارمندان شاد و راضی هستند. تنها با داشتن کارمندی شاد می توان این حس را به مشتری منتقل نمود. در غیر این صورت و حتی تولید بهترین کالاها و یا ارائه با کیفیت ترین خدمات نمی توان مشتریانی راضی داشت. این مساله علی الخصوص در شرکت های خدماتی که با مشتری در تماس مستقیم هستند نمود بیشتری پیدا می کند. کافی است کارمند به دلیل این که از کار خود رضایت ندارد برخورد نامناسبی با مشتری داشته باشد، در این صورت آن مشتری تا ابد به شرکت شما بر نمی گردد. این مسئله زمانی حادتر می شود که آن مشتری ناراضی این مساله را با دوستان خود در میان بگذارد و این تجربه بد مثل موجی بین عده زیادی از افراد جامعه پخش می شود. لذا مهم است بدانید دلایل نارضایتی کارمندان چیست و در صدد رفع آنها برآیید. ۵ دلیل مهمتر از سایرین در زیر آمده است که به ظاهر ساده هستند ولی بسیار تأثیرگذار هستند:
۱. شغل خسته کننده:
۲. رییس بد:
1- وی بیش از حد قدرتمند است (و از آن سو استفاده می کند)
2- یا بیش از حد ضعیف است (و قدرت حل قاطع مسایل را ندارد.)
3- رییس اهمیتی به کار نداده
4- تمامی دستاورد کار کارمندان را به خود منتسب می کنند
5- در درسترس نمی باشد
6- علاقه ای به کاری که شرکت انجام می دهد نشان نمی دهند.
۳. نداشتن زمان شخصی:
۴. محیط کاری نامناسب:
۵. حقوق پایین:
منبع: باشگاه مدیران موفق