گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

قواعد بازی عوض شده. حضور در شبکه های اجتماعی دیگر یک انتخاب شخصی نیست. دیگر زمانه ای که مدیران عامل پشت درهای هیئت مدیره شرکت قایم شوند و با مشتریان رو در رو نشوند، گذشته است. مشتریان و کارمندان انتظار دارند بتوانند مستقیما با مدیرعامل و مدیران عالی شرکت ها در ارتباط باشند و شنیده شوند. در تحقیقی مشخص شده است که رهبران و مدیران عالی شرکت هایی که در در شبکه های اجتماعی حضور مستمر دارند، در مورد محصولات و خدماتشان در میان مخاطبان حس اعتماد بیشتری ایجاد می کنند و بهتر می توانند ارزش محصولات/خدمات را به مشتریان نشان دهند. افراد روز به روز هرچه بیشتر قسمتی از دنیای شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاند، و همین شخصی سازی و گفتگو در باره احساسات، افکار و تجربیات شخصی باعث ایجاد صمیمیت و اعتماد میان مخاطبان می شود و آنان را با شما همراه می سازد. همچنین تحقیقات نشان داده اند که مدیرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند نوآورتر هستند.

چرا همچنان مدیران در شبکه های اجتماعی حضور فعال ندارند؟

از دلایل اصلی که مدیران عالی در شبکه های اجتماعی فعالیت نمی کنند مسئله کمبود زمان است. مدیران افراد پر مشغله ای هستند و همیشه از نبود وقت شکایت می کنند. نکته دیگر این است که مدیران همچنان از محیط مجازی و حضور در آن هراس دارند. چراکه دقیقا نمی دانند چه چیزی و چطور باید گفته شود و چه چیزی نباید گفته شود. به همین خاطر زیاد دیده ایم که مدیران در شبکه های اجتماعی پروفایل باز می کنند اما فعالیتی انجام نمی دهند و به روز نیستند. که البته باید گفت عضو نبودن در این شبکه ها به مراتب بهتر از عضو بودن ولی فعال نبودن است.

شبکه های اجتماعی: فرصت یا خطر؟

هرچند که استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی می تواند خطرات جدی ایجادکند اما مدیران باید در نظر داشته باشند که نادیده گرفتن شبکه های اجتماعی احتمالا خطر بالاتری دارد. چراکه در حال حاضر شبکه های اجتماعی پس از ارتباط رو در رو با مشتریان دومین کانال ارتباطی با مشتری است و آنها از شما انتظار دارند در این فضا فعالانه حضور داشته باشید.

من در حوزه IT فعال نیستم. حضور در شبکه های اجتماعی برای من هم لازم است؟

تصور عمومی این است که مدیرانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند می بایست در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشند و یا حداقل انتظار از این مدیران بیشتر است. حال می خواهم چند نمونه از مدیرانی که در حوزه های متفاوت و به غیر از IT که از شبکه های اجتماعی برای رشد و توسعه کسب و کارخود بهره می گیرند معرفی کنم:

richard branson

ریچارد برنسون در خیلی چیزها اول است. احتمالا نام او را همراه با برند Virjin شنیده اید. ریچارد یک رهبر بدون رقیب در فضای شبکه های اجتماعی است. پیشنهاد می کنم حتما او را درتوئیتر و لینکدین دنبال کنید. او خود را موظف می داند که فکرها و تجربیاتش را با مخاطبان از طریق بلاگ پستهایی که می نویسد، به اشتراک بگذارد. او در مورد مسائل مختلفی در فضای مجازی صحبت می کند و اعتقاد دارد که همه چیز باید با سرگرمی و هیجان همراه باشد. ریچارد برنسون از نظر میزان محبوبیت بیشتر شبیه سلبریتی های هالیوودی است. برند شخصی خود را دارد و هر روز در مورد تجربیات عجیب غریبش عکس ومطلب می گذارد و از این طریق طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه می کند. او از این طریق برند شخصی خود و برند شرکتش را همزمان تقویت می کند و در مورد خدمات و محصولاتش اطلاع رسانی و اعتمادسازی می کند.

james caan

اقای James Caan مدیرعامل یک شرکت خصوص سرمایه گذاری است. موفقیت یک بانک و یا یک موسسه سرمایه گذاری به صورت مستقیم به موفقیت شرکت هایی که مشتری آن هستند بستگی دارد. در نتیجه آقای” کن” در صفحه شبکه اجتماعی خود در مورد موفقیت ها و اخبار مربوط به مشتریانش صحبت می کند و حتی فرصت های شغلی مشترک مشتریانش را به دوستان خود در شبکه های اجتماعی پیشنهاد می کند و تمام سعی خود را می کند که مشتریانش موفق باشند. از این طریق به پیشرفت کار و کسب و کار خود نیز کمک می کند.

anand

آقای Anand Mahindraمدیر عامل شرکت بین المللی تولید کننده خودرو از همه چیز در شبکه های اجتماعی خود صحبت می کند. او در مورد فعالیت های مربوط به شرکت خود، سینما و سیاست های امریکا صحبت می کند.

استراتژی شرکت او این است که در بازارهای جهانی فعالیت کند. به همین دلیل سعی می کند با انتشار مطالب مختلف طیف وسیعتری از مخاطبان را به خود جذب کند و مطالب جذاب و سرگرم کننده به اشتراک بگذارد و از این طریق تصویرمتفاوتی از شرکت خود نشان دهد.

doug

آقای Doug Conant مدیرعامل شرکت Campell’s Soup است. او سعی می کند از تمامی کسانی که او را ری توئیت(یا پست او را به اشتراک می گذارند(Share)) می کنند تشکر کند. در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز عکس های متنوعی را به اشتراک می گذارد، او از این که در مورد مسائل شخصی و ترجیحات خود صحبت کند ترسی ندارد و از طریق لحن بیانش به مخاطبان اطمینان می دهد که تمامی پست ها و نظراتش دقیقا از زبان خودش هستند. او همچنین از نظرات افراد و مشتریان استفاده می کند و از این طریق به آنها نشان می دهد که حرفهایشان را می شنود و به نظرات و انتقادات پاسخگوست و مشتاق است که رابطه ای دو طرفه برقرار کند.

فقط مدیران نیستند که باید حضور فعالانه داشته باشند

نه تنها مدیرعامل هر شرکت باید از این فرصت برای رشد کسب و کار خود استفاده کند، بلکه تمامی کارمندان شرکت ها نیز میبایست در این سفر مجازی نقش داشته باشند.

در پست آینده در مورد این که چطور باید قدم اول را برداشت و چگونه می توانید حضور موثری در شبکه های اجتماعی داشته باشید صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

منبع: سرو نو

منابع

hootsuite

hubspot

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان