گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید
رکوردشکنی فیس‌بوک برای مراجعه روزی یک میلیارد کاربر به این شبکه اجتماعی و ثبت 1.55 میلیارد کاربر جهانی در هر ماه مهم‌ترین خبر فناوری در هفته گذشته بود. این شرکت ارزش مجموع سرمایه‌های خود را 306.4 میلیارد دلار اعلام کرد تا با این اتفاق به هفتمین برند معتبر جهان تبدیل شود. ولی عرصه جهانی فناوری طی یک هفته گذشته اتفاقات دیگری را هم تجربه کرد که اهم آنها در این ستون بررسی می‌شود.

HP دو پاره شد
شرکت HP از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در جهان محسوب می‌شود، ولی به‌دلیل تغییر سلیقه کاربران جهانی، اوضاع مالی این شرکت در چند سال اخیر مناسب نبوده است. همین مساله موجب شد از حدود یک سال قبل، مِگ ویتمن، مدیرعامل HP تصمیم بگیرد این شرکت بزرگ را به دو مجموعه متفاوت تقسیم کند.
پس از بررسی‌های فراوان، سرانجام در هفته گذشته این اتفاق صورت گرفت و پس از گذشت 76 سال HP دو شرکت مجزا شد. یکی از این شرکت‌ها HP Inc نام دارد که همچنان به تولید رایانه و چاپگر ادامه می‌دهد. شرکت دیگر هم Hewlett Packard Enterprise نامگذاری شده که وظیفه آن تولید خدمات سازمانی است.
نخستین گمانه‌زنی‌ها در مورد آیفون 7
اگرچه از هم‌اکنون حدود یک سال تا معرفی رسمی باقی مانده است، ولی هفته گذشته برای نخستین بار منابع آگاه در مورد مدل بعدی گوشی هوشمند اپل موسوم به آیفون 7 صحبت کردند. در این خبرها گفته شد که اپل بار دیگر پروژه‌ای را برای تولید آیفون ارزان پیش می‌برد تا بر اساس آن گوشی هوشمند آیفون 7c هم تولید شود.
قرار است اپل در این گوشی هوشمند رویه طراحی و ساخت گوشی خود را به‌طور کامل متحول کند. احتمال می‌رود کلید Home به‌طور کامل حذف شود و این گوشی هوشمند جدید باریک‌ترین مدل آیفون باشد. آیفون 7 از باتری بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کند و اپل حتی پروژه تولید نمایشگر بدون لبه برای این گوشی را بررسی می‌کند.
در این مدل تولید آیفون با حافظه داخلی 16 گیگابایت خاتمه می‌یابد و دوربین گوشی هم دو لنز مجزا دارد. زمان معرفی این محصول سپتامبر 2016 است.
11 درصد سازمان‌ها زیر سلطه ویندوز 10
زمانی که دو ماه از ورود رسمی ویندوز 10 به بازار جهانی می‌گذشت،‌ مایکروسافت اعلام کرد این سیستم‌عامل روی 110 میلیون دستگاه رایانه در جهان نصب شده است که هشت میلیون دستگاه از آنها را رایانه‌های سازمانی تشکیل می‌دهند.
هفته گذشته مرکز تحقیقاتی NetMarketShare در گزارش جدید خود اعلام کرد که 11 درصد رایانه‌های سازمانی جهان مبتنی بر ویندوز 10 فعالیت می‌کنند. اکتبر امسال ویندوز 10 روی هشت درصد از تمام رایانه‌های جهان نصب بود. بر این اساس اگر تعداد رایانه‌های مبتنی بر ویندوز 10 را 120 میلیون دستگاه محاسبه کنیم، می‌توان گفت 1.5 میلیارد رایانه ویندوزی در جهان استفاده می‌شود.
کارشناسان توضیح دادند هر ماه 15 میلیون دستگاه رایانه جدید با ویندوز 10 روانه بازار می‌شود و با این روند آخرین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت آوریل 2016 می‌تواند سهم بیشتری نسبت به نسخه XP داشته باشد.
اندروید هشت‌ساله شد
اندروید که همچنان عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی جهان را در اختیار دارد و در انواع دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هفته گذشته هشت‌ساله شد.
سال 2007 میلادی اتحادیه Open Handset متشکل از شرکت‌های گوگل، سامسونگ، سونی، HTC، کوالکام، Sprint و ... فعالیت خود را آغاز کرد. این اتحادیه در تاریخ 5 نوامبر همان سال برای نخستین بار به‌صورت رسمی سیستم‌عامل اندروید را معرفی کرد و یک هفته بعد گوگل کیت مخصوص توسعه نرم‌افزاری آن را در اختیار شرکت‌ها گذاشت.
نخستین گوشی اندرویدی HTC Dream بود که البته با نام T-Mobile G1 وارد آمریکا شد. با این اتفاق، 5 نوامبر روز تولد اندروید نام گرفت. بر اساس آمارهای رسمی هم‌اکنون یک میلیارد کاربر جهانی از گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنند و این سیستم‌عامل 83 درصد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در دست دارد.
جایزه یک میلیون دلاری هکرهای iOS
هفته گذشته، گروهی از محققان امنیتی روش جدید خود را برای نفوذ به سیستم‌عامل iOS 9 معرفی کردند و توضیح دادند که برای اثبات ادعای خود جایزه یک میلیون دلاری دریافت می‌کنند. شرکت Zerodium از چند ماه قبل مسابقه امنیتی راه‌اندازی کرده بود تا هکرهای معروف جهان بتوانند با پیدا کردن راه نفوذ به آخرین نسخه سیستم‌عامل موبایلی اپل، جایزه نقدی دریافت کنند.
هفته گذشته گروهی از محققان امنیتی روش نفوذ به سیستم داخلی iOS 9 را شناسایی کردند تا جایزه یک میلیون دلاری را از شرکت مذکور دریافت کنند. شرکت Zerodium اعلام کرد که کسب‌وکار آن از طریق فروش اطلاعات امنیتی به شرکت‌های بزرگ رونق پیدا کرده است و به همین دلیل جایزه یک میلیون دلاری را می‌پردازد تا پس از آن اطلاعات به‌دست آمده را گران‌تر از این مبلغ به شرکت اپل بفروشد.
توقف تولید دوربین‌های سامسونگ
هفته گذشته رسانه‌های خبری اعلام کردند خط تولید دوربین‌های دیجیتالی در سامسونگ به کار خود پایان می‌‌دهد تا این شرکت کره‌ای برای همیشه از بازار دوربین خارج شود.
سامسونگ در عرصه تلفن همراه، تبلت، لوازم خانگی و گیرنده‌های تلویزیونی حاکمیت بازار جهانی را در دست دارد. ولی چنان‌که طی هفته گذشته از جانب منابع آگاه اعلام شد، این شرکت نتوانسته در زمینه دوربین‌های دیجیتالی موفقیت چشمگیری کسب کند.
به گفته خبرگزاری Asiae کره جنوبی، سامسونگ تصمیم گرفته با تعطیل کردن خط تولید دوربین‌های دیجیتالی، کارمندان آن را در بخش‌های تلفن همراه، خدمات پزشکی و سیستم‌های اپتیکال پخش کند.
اگرچه مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه دوربین‌های دیجیتال انجام داده است، ولی محصولات طراحی و تولید شده در این بخش صرفا در دستگاه‌های موبایلی کاربرد دارند و برای مصرف خانگی عرضه نمی‌شوند.

منبع: پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان