گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

 تجزیه و تحلیل swot یک ابزار برای شناسایی توانایی‌های داخل سازمان و محیط بیرونی آن است که به بازاریابان کمک می‌کند تا مسائل مهم را شناسایی کنند و به وسیله آن به رشد و بهتر شدن سازمان کمک کنند.

در ادامه مثالی از تجزیه و تحلیل swot برای شما آورده شده است تا بیشتر با آن آشنا شوید. این تجزیه و تحلیل مربوط به شرکت اپل در سال 2015 است که چند روز پیش منتشر شد.

نقاط قوت

1) ارزش ویژه برند: ارزش ویژه برند محبوبیت یک برند است که منجر به سودمندی بیشتر محصولاتش می‌شود. اپل یکی از مهم‌ترین و برترین شرکت‌هایی است که دارای ارزش ویژه برند است و پس از کامپیوترهای مکینتاش اپل به عنوان شناخته‌شده‌ترین برندی است که یک وعده‌ی برند ارزشمند دارد.

2) نوآوری: علاوه بر ارزش ویژه برند، اپل همواره از نوآوری و خلاقیت در محصولاتش بهره می‌گیرد. اپل تا به امروز انقلاب‌های بزرگی را در صنعت تکنولوژی انجام داده است.

3) وفاداری مصرف‌کننده: وفاداری به برند نوعی رفتار در میان مصرف‌کنندگان است که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان هم‌چنان استفاده از برند فعلی خود را ادامه می‌دهند. در سطح جهانی شرکت‌هایی مثل اپل معمولا در لیست بهترین‌ ها قرار دارند و مشتریان وفادار بسیاری دارند که به برند خود افتخار می‌کنند.

4) سیستم‌عامل شگفت‌انگیز: ios به دلیل سرعت و انعطاف‌پذیری‌اش یک سیستم عامل و پلت‌فرم قوی است. رابط کاربری فوق‌العاده‌ای دارد و سهولت استفاده از آن همه را هیجان‌زده می‌‎کند. هم‌چنین اپل دارای سازگاری در طراحی عالی است.

نقاط ضعف:

1) قیمت بالا: با این که اپل ارزش ویژه برند ارزشمندی دارد، اما در مقایسه با تلفن‌های سامسونگ که ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند دارای قیمت بسیار بالایی است.

2) محدودیت‌های روی گوشی: محدودیت‌های غیرضروری بر روی آی‌فون اپل وجود دارد. به عنوان مثال بلوتوث ندارد، حافظه قابل ارتقا وجود ندارد و باتری آن غیرقابل جابه‌جا است. با چنین قیمت بالایی انتظار ویژگی‌های بیشتری از این تلفن هست.

3) تنوع بسیار کم: افراد بسیار زیادی وجود دارد که به طور مداوم تنوع در این تلفن را می‌خواهند اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. این مورد شاید دلیلی باشد که مشتریان به برندهای دیگر سوئیچ کنند. تنوع و ویژگی‌های ارائه شده در یک برند مانند سامسونگ بسیار بیشتر است.

4) نبود استیو جابز: بسیاری از دنبال‌کنندگان اپل طرفداران استیو جابز بودند و پس از مرگ وی مقداری از جاذبه اپل کم شده است.

فرصت‌ها:

1) پتانسیل بازار تلفن‌های هوشمند: امروزه بازار تلفن‌های هوشمند بسیار گسترده شده و از احتمالا قصد کوچکتر شدن نیز ندارد. بنابراین بازار بزرگی از مشتریان بالقوه وجود دارد که برندی مانند اپل را انتخاب کنند.

2) ادامه پیشرفت تکنولوژی: اپل اخیرا هر چند سال یک‌بار موفقیت‌های بزرگی را در حوزه تکنولوژی از خود نشان می‌دهد، بنابراین مردم هم انتظار محصولات منحصربه‌فردی را از یک شرکت نظیر اپل دارند. محصولات و تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند این شرکت را به سطوح بالاتری برساند.

3) وابستگی بیشتر به دیجیتالی شدن: مردم با گذشت زمان بیشتر و بیشتر از اینترنت و برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند، به طوری‌که امروزه کمتر کسی را بدون تلفن هوشمند می‌بینیم و همان‌طور که مردم دیجیتالی می‌شوند قدرت کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند نیز در میان مردم بیشتر می‌شود و رونق تلفن‌های هوشمندی مانند آیفون را در صنعت می‌بینیم.

تهدیدات:

1) اندروید: بزرگ‌ترین تهدید برای اپل سیستم عامل اندروید است. سیستم‌عاملی که برای همه رایگان است و کاملا آماده برای رشد و توسعه است.

2) سامسونگ: سامسونگ یکی از بهترین گوشی‌های کنونی است و در تمام اشکال و اندازه‌ها وجود دارد، در سال‌های سامسونگ واقعا نشان داده که از قدرت بسیار بالایی برخودار است و با سیستم عامل اندروید و دوربین و سایر امکانات فوق‌العاده‌اش یک رقیب بزرگ برای اپل محسوب می‌شود.

3) نبود نوآوری جدید: در چند سال گذشته، اپل محصول فوق‌العاده‌ای در بازار ارائه نکرده و مردم انتظار دارند تا محصولات نوآورانه جدیدو متفاوت از اپل ببینند، شاید این مورد تبدیل به یک تهدید برای طرفدران اپل باشد.

آیا شما از این تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنید؟ فکر می‌کنید در تهیه این تجزیه و تحلیل با چه مشکلاتی روبرو ‌شوید؟

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015
امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان