گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید
swot-picture

اگر در حوزه بازاریابی فعالیت دارید مدیر مالک یک کسب و کار هستید، احتمال اینکه پیش از این از ابزار تحلیل و آنالیز SWOT استفاده کرده باشید، بسیار زیاد است. اما اگر استفاده نکرده اید، نمی توان با قطعیت گفت که از وضعیت کسب و کار خود اطلاع دارید یا خیر؟

مشکل اصلی در اینجا این است که اغلب تحلیل های انجام گرفته در رابطه با این تحلیل (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) یک بعدی بوده و فقط بر محصولات متمرکز می باشند و تنها موارد اندکی از تحلیل هایی که انجام می شود بر برند یک مجموعه تمرکز پیدا می کنند. موضوعی که من همواره در برنامه های آموزشی و همچنین این مطلب قصد اشاره کردن به آن را دارم این است که همواره در زمان انجام یک تحلیل SWOT در رابطه با کسب و کار خودتان سعی کنید که نگاهی دو بعدی به آن داشته باشید و از هر دو نقطه نظر محصول و برند به آن نگاه کنید. تنها و تنها در آن صورت است که شما قادر به داشتن یک نگاه جامع و قابل اتکا بر تمام کسب و کار خودتان می باشید.

اجازه دهید به مواردی جزئی تر اشاره کنم:

 

قوت ها

در زمان انجام این تحلیل شما باید فقط و فقط نقاط قوتی که شامل کسب و کار شما می شود را در نظر بگیرید. نقاط قوت شما باید مزیت های رقابتی باشد که شما بصورت ویژه در صنعت خود دارای آنها هستید. اغلب صاحبان کسب و کار تنها بر ویژگیهایی از محصولات و خدمات ارائه شده از طرف خودشان تمرکز می کنند که در واقع موجب هیچ گونه تمایزی بین آنها و رقبای آنها نمی شود. این همان دلیلی است که شما باید به قوت های برند خود هم توجه داشته باشید.

چه ویژگی از برند شما موجب تمایز شما نسبت به دیگر برند های موجود در آن صنعت می شود؟ برند شما نماینده چه چیزی است و این برند شما چگونه با مشتریان شما ارتباط برقرار می کند؟

swot-analysis-1-638

ضعف ها

در این مرحله نیز شما باید در شناخت نقاط ضعفی که کسب و کار شما بطور ویژه با آنها روبرو می باشد خود را به چالش بکشید و بر فاکتورهایی تمرکز کنید که مانع از رقابتی بودن شما در این صنعت می شود. همچنین سعی کنید بر نقاط ضعف خود از جنبه برند نیز توجه کنید. آیا برند شما در بازار به چشم می آید و آیا مشتریان شما، جدای از مسئله محصولات و خدمات ارائه شده، اصلا متوجه حضور شما و حوزه فعالیت شما هستند.

 

فرصت ها

در حالیکه اغلب مالکان کسب و کار می توانند لیستی بلند بالا از فرصت های مرتبط با محصولات خود تهیه کنند، اغلب فراموش می کنند که به این نکته توجه داشته باشند که این فرصت ها چه نتیجه ای برای برند آنها در بر خواهد داشت. به راه ها و روش های مختلفی توجه کنید که با استفاده از آنها شما قادر به توسعه برند خود می باشید، چرا که آن فرصت ها بسیار بیشتر از آنچیزی که تصور می کنید در کسب و کار شما موثر می باشند.

 

تهدید ها

اغلب تهدید ها برای تمامی کسب و کارها در سراسر دنیا و در شرایط برابر، یکسان بوده و نتیجه مشابهی دارند. به همین دلیل است که شما همزمان تهدید ها را باید با توجه به محصولات و خدمات و برند خود در نظر بگیرید. چرا که شما ممکن است تنها یک نقطه ضعف یا تهدید با ضعف کامل و یا نهایتا نابودی کسب و کار خود فاصله داشته باشید. پس همواره با توجه کنید که این موارد تهدید کننده محصولات و برند خود را از پیش مورد شناسایی قرار دهید.

 

کاربرد ها

در زمان انجام یک تحلیل SWOT، اغلب مالکان کسب و کار تنها بدون توجه به معنی فاکتورهای شناسایی شده، تنها لیستی از این فاکتورها را تهیه می کنند. در صورتی که شما باید خود را مجبور به شناخت کاربرد و تاثیر هر یک از این نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و معنای هر یک از آنها در کسب و کار خود بنمائید.

تاثیر این فاکتور ها بر اهداف کسب و کار شما چیست؟ معنای واقعی هر یک از این فاکتور ها چیست؟

 

تمرکز

در پایان، تمرکز کلید اصلی در قابل اجرا بودن تحلیل SWOT دو بعدی شما می باشد. این مطالعه تنها برای تهیه یک لیست نیست، بلکه در رابطه با تفکر در مورد محصول و برند شما و شناسایی دو یا سه فاکتور در هر بخش است که موجب هدایت و رشد رو به جلو کسب و کار شما می شود.

منبع: آی بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان