گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

مطالعه جدیدی که توسط مرکز دلویت (Deloitte) روی راه حلهای تولید انرژی صورت گرفته نشان میدهد که سرمایه گذاریها در زمینه صنعت نفت و گاز در حال مهاجرت به سمت فناوری اینترنت اشیاء یا همان IoT است به خصوص این که منابع جدید انرژی باعث شده تا قیمت نفت پایین بیاید.  این مطالعه آموزش و راهنمایی های بسیار خوبی برای بخشهای بالادست (اکتشاف و تولید)، میان دست (حمل و ذخیره سازی) و پایین دست (پالایشگاهها و خریداران) ارائه میدهد.
در تمام این چرخه عظیم، اینترنت اشیاء میتواند نقش بسیار کلیدی بازی کند. از جمله این موارد میتوان به بهبود اطمینان پذیری، بهینه کردن نحوه عملیات و بوجود آوردن ارزشهای جدید اشاره کرد. هر چند که در بعضی از جاهای این زنجیر موانعی وجود دارد که میتواند باعث محدود شدن نتایج شود.
بنابر اعلام دلویت مساله ای که بیشتر از هر چیزی بخش بالادست را آزار میدهد کمبود اطلاعات و دیتا نیست چون که بر اساس گزارش سال 2014 بیست و یکمین کنفرانس جهانی نفت روزانه حدود 1.5 ترابایت دیتا توسط سنسورها در حال تولیدشدن است. بزرگترین مشکل بر سر راه استفاده از این اطلاعات، نبود استاندارد مشخص است که موجب شده تا این جریان دیتا محدود شود و امکان انجام تحلیل درستی روی آن وجود نداشته باشد.
دلویت با قاطعیت اظهار میکند: کمپانیهایی که روی خط لوله های نفتی کار میکنند با بکارگیری سنسورهای ابتدایی در زمینه دما، فشار و لرزش ارزش کمی بدست می آورند. آنها در عوض به تجهیزات پیشرفته تری احتیاج دارند.
منطبق براین مقاله: شرکت  TransCanada and Enbridge در حال آزمایش روی چهار فناوری است که میتواند چهار وضعیت لوله های نفتی را ببیند، احساس کند، بو کند و بشنود: لوله های سنجش بخار که با دمیدن هوا در داخل لوله قیر طبیعی را "میبیند"، سیستم سنجش فایبر اپتیک دمای توزیع شده که قادر است در صورت نشت قیر طبیعی روی خاک، نوسانات دمایی را "احساس" کند، کابلهای سنجش هیدروکربن که با ارسال سیگنالهای الکتریکی قادر است تا هیدروکربن را "بو" کند و سیستم سنجش فایبر اپتیک صوت توزیع شده که قادر است تغییرات صوتی را "بشوند" و وجود نشت در لوله ها را تشخیص دهد.
نویسندگان این مقاله به این نکته اشاره دارند که پالایشگاه ها در حال بکارگیری توان شبکه های استاندارد شده ای از سنسورها هستند تا با استفاده از تحلیلهای نرم افزاری بتوانند استراتژیهای حفظ و نگهداری از لوله ها را بر اساس شرایط پیشگویی کنند.
استراتژی فعلی بر این منوال است که در زمان وقوع مشکل برنامه های جلوگیری اتخاذ میشود. همچنین بر اساس این گزارش فروشندگان سوخت به دنبال خودروسازانی هستند که با استفاده از سیستمهای نوین مانند GPS و سایر فناوریهای مربوط به خودرو، رانندگان را به سمت آنها هدایت میکنند.
نقش و جایگاه فناوری در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مساله مهم و موثری است، از همین روی در کشور ایران نیز با برگزاری رویداد بین المللی Petro ICT  با حضور متولیان این صنایع و متخصصان و فعالان فناوری داخلی و خارجی ابعاد مختلف آن بررسی میشود.
چهارمین کنفرانس و نمایشگاه ICT در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی 3 و 4 آذر 94 در تهران برگزار میشود.

منبع: شبکه خبری فناوری نوین

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان