گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

با اعطای گواهینامه کیفیت به سه شرکت سازنده پمپ و دو شرکت سازنده مکانیکال سیل از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، گامی بلند در راستای حمایت از سازندگان داخلی در قالب سیستم جامع صدور گواهینامه کیفیت برداشته شد.

به گزارش نفت نیوز به نقل از پایگاه nioc، مهدی احمدی مروست؛ رئیس پژوهشکده توسعه فرآیند و فناوری تجهیزات پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه سیستم جامع صدور گواهینامه کیفیت با محوریت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت توسط پژوهشگاه صنعت نفت و انجمن نفت شکل گرفته است، گفت: هدف از پیاده سازی و استقرار این سیستم، بررسی کیفیت کالاها و تجهیزات در صنعت نفت است و در این راستا، دو نوع از تجهیزات شامل پمپ و آب‌بندهای مکانیکی (مکانیکال سیل) ‌به‏ عنوان پایلوت اولیه این سیستم جامع در نظر گرفته شده ‏اند.

وی افزود: پس از بررسی 15 شرکت پمپ ساز و 8 شرکت سازنده مکانیکال سیل،‌ 2 شرکت پمپیران، شرکت تولید پمپ‏های بزرگ و توربین آبی (پتکو) و سه شرکت توسعه فناوری و ساخت توربوسیل، شرکت سیستم‏های آب‏بندی پارس و شرکت صنعتی پیلاری گستر موفق به دریافت گواهینامه کیفیت شدند. احمدی مروست با اشاره به نیاز روز افزون وزارت نفت در تأمین کالا و تجهیزات از منابع داخلی اظهار کرد: ایجاد ساز و کار مناسب به منظور حصول اطمینان از کیفیت کالا و تجهیزات ساخت داخل امری ضروری است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی شرکت‌های ارایه دهنده گواهینامه استاندارد منشاء خارجی دارند، طیف وسیعی از سازندگان داخلی با مشکلات متعدد در به‏ دست آوردن این گواهینامه ‌ها مواجه هستند که این امر سبب خارج شدن آنها از لیست تأمین کنندگان مورد قبول وزارت نفت شده است. احمدی مروست افزود: وجود یک سیستم داخلی یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای کالا و تجهیزات صنعت نفت که بتواند ضمن بررسی خط تولید سازندگان کالا و تجهیزات، گواهینامه انطباق کالا با استانداردهای مورد قبول در وزارت نفت را صادر کند به شدت مورد نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت بسیار خاص تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت به خصوص در صنایع بالادستی گفت: دراغلب موارد عدم انطباق تجهیزات با استانداردها خسارات جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد سازمان و کشور خواهد کرد؛ آسیب‌های ناشی از خرابی کالا و تجهیزات تنها متوجه آن بخش از صنعت نشده و قادر است یک کشور را به چالش بکشاند. احمدی مروست تاکید کرد: ایجاد سیستمی برای مطابقت کالا و تجهیزات ساخت داخل با سطح کیفیت بین المللی‏، ارایه خدمات مشاوره‌ای برای ایجاد و توسعه سیستم‌های کنترل کیفیت، شناسایی و ساماندهی آزمایشگاه های کشور به منظور انجام آزمون‌ها‏، ارائه مشاوره فنی و حمایت مالی از آزمایشگاه‏ها ، توسعه و ارتقاء کیفی صنایع داخلی کشور و ایجاد مرجع صدور گواهینامه کیفیت با علامت تجاری معتبر از مهم ترین اهداف شکل گیری سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت است.

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان