گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که در جلسه روز سه شنبه کمیسیون انرژی از وزیر نفت سه سؤال با محورهای "حجم صادرات نفت خام کشور"، " برنامه وزارت نفت در توسعه صنایع پتروشیمی" و " کیفیت بنزین وارداتی و بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی" مطرح شد، گفت: در مورد صنایع پتروشیمی ایشان پذیرفت که باید کار جدی‌تری در این زمینه صورت بگیرد؛ چرا که این رویه در صنعت پتروشیمی نمی‌تواند آینده کشور را تضمین کند. صنعت پتروشیمی از صنایع پیشرو و بی‌بدیل است و باید نگاهی جدی‌تراز گذشته به آن داشت و رویه فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌تواند، اهداف برنامه‌های وزارت نفت را محقق کند.

وی ادامه داد: آقای زنگنه در مورد فروش نفت خام هم اشاره کرد که از سقف درنظر گرفته شده در بودجه، صادرات نفت خام بیشتر شده است. این نماینده مردم تهران در مورد سؤال مطرح شده مبنی بر کیفیت بنزین واحدهای پترشیمی و وارداتی هم گفت: وزیر نفت دراین زمینه اشاره‌ای داشت به پالایشگاه شازند که در دولت گذشته ساخته شده و کیفیت بنزین آن یورو4 است و در کلانشهرهای تهران کرج و اراک توزیع می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که صنعت پالایشگاه کشور توانایی تولید بنزین و فرآورده نفتی با کیفیت یورو4 را دارد.

وی ادامه داد: این موضوع مهم هم پذیرفته شده که نظارت بر استانداردهای بنزین وارداتی از جمله اکتان،‌آروماتیک، بنزن و گوگرد باید توسط یک سازمان ثالث انجام شود؛ چرا که منطقی نیست که وزارت نفت هم واردکننده باشد هم ناظر بر کیفیت فرآورده نفتی وارداتی! بر این اساس پذیرفته شد که سازمانی مانند سازمان ملی استاندارد یا سازمان محافظت محیط زیست به تأیید و یا عدم تأیید بنزین واردتی اقدام کند. بذرپاش با اشاره به این که عباس کاظمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این جلسه حضور داشت گفت: وی پیش از این در سمت مدیریت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بود، اشاره کرد که بنزین تولید پالایشگاه آبادان بنزن بالایی دارد؛ در واقع این شرکت بنزین تولید نمی‌کند بلکه ریفرمیت تولید می‌کند. به گفته آقای کاظمی تا 10 خردادماه بنزین با کیفیت یورو4 وارد نشده است و بعد ازاین تاریخ و با مصوبه دولت بنزین یورو4 وارد شد.

وی افزود: به مدیر شرکت ملی پالایش و پخش گفتم که اگر واحدهای بنزن‌زدایی در پالایشگاه آبادان ایجاد شود، قطعاً بنزین با کیفیت بهتری تولید خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در مورد هوای پاک هم آقای کاظمی اشاره کرد که از ابتدای امسال 70 روز هوای سالم داشتیم. این درحالیست که این موضوع درست نیست و شرایط جوی را نمی‌توان به واردات بنزین و عدم توزیع بنزین پتروشیمی منصوب کرد. ما بیشتر آلایندگی هوا را در زمستان به دلیل وارونگی هوا داشتیم نه در فصل بهار.

پذرپاش با اظهار این که با توضیحات وزیر نفت، سؤال خود را پس گرفت گفت: البته موضوعاتی از این جنس را نباید دستاویز مسائل سیاسی قرار داد بلکه باید در محافل کارشناسی مطرح کرد؛ و نه این که دولت های گذشته را متهم به خیانت کرد؛ چرا که بسیاری از مدیرانی که امروز در وزارت نفت خدمت می‌کنند پیش از این در دولت قبل سمت داشتند. مانند مدیر عامل شرکت پالایش و پخش که در هشت سال گذشته مدیر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بود؛ که اگر آن موقع رویه اشتباه بود وی باید فریاد می‌زد. وی با بیان این که سازمان محیط زیست با روشهای سیاسی سعی می کند موضوعات حیاتی مردم را به صحنه جدال سیاسی تبدیل کند، و این کار روش ناپسندی است یادآور شد: وزرای گذشته مانند، آقایان قاسمی، میرکاظمی، نوذری و هامانه - که برخی هم‌اکنون نیز در وزارت نفت حضور دارند- ، دلشان کمتر از مسئولان فعلی نمی‌سوخت.

وی با اشاره به پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: این پالایشگاه نشان می‌دهد که کشور نیازی به واردات ندارد و با توجه به این که کشورهای تمامیت خواه مدعی شرایط تحریم را برای کشور رقم زده‌اند، ایران باید تلاش کند تا در تولید کالاهای استراتژیک خودکفا شود، این موضوع را هر عقل سلیم حکم می‌کند. پس نمی‌توان به صرف این که قیمت واردات چند دلاری ارزان تر از تولید داخل می‌شود، تولید داخل را تعطیل کرد و به واردات روی آورد؛ باید فاکتورهای متعددی در این زمینه در نظر گرفته شود.

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان