گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

digikala

با جستجوی عبارت «خرید آنلاین» در گوگل، یکی از اولین نتایج ظاهر شده، مربوط به سایت دیجی کالا است که با عنوان «نقد و بررسی و فروش آنلاین کالای دیجیتال» فعالیت می کند. این سایت که هم اکنو ن طبق آمار سایت معتبر الکسا چهل و دومین سایت پربیننده در ایران است، تاکنون کاربران زیادی را به سوی خود جلب کرده. سرعت، سهولت، اطمینان و قدرت انتخاب بالا در خرید اینترنتی، بسیاری از کاربران را به سوی این شیوه خرید سوق داده است و روز به روز به تعداد کاربرانی که این روش خرید را انتخاب می کنند، اضافه می شود.

البته دیجی کالا تفاوتی با دیگر فروشگاه های آنلاین دارد: کاربران دیجی کالا فقط برای آگاهی از قیمت ها و خرید آنلاین کالای دیجیتال به آن مراجعه نمی کنند؛ بلکه یکی از نقاط قوت این سایت وجود نقدهای مفصل و دقیق اختصاصی بر انواع محصولات دیجیتالی است که به صورت متن، تصویر و ویدیو در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

سایت دیجی کالا از زمستان ۱۳۸۵ راه اندازی شده و تاکنون به پیشرفت ادامه داده است. موسسان سایت دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی هستند که هر دو در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده اند. شکی نیست که از زمستان ۸۵ تا امروز، خرید آنلاین و پرداخت الکترونیک در کشور بسیار متداول تر شده و دیجی کالا به پشتوانه سابقه و تجربه خود یکی از اولین انتخاب های کاربران برای خرید محصولات دیجیتال است.

10471158_274533182733664_8890865016720100764_n

در ابتدا لطفا مختصری در خصوص سابقه سایت و نحوه شروع بکار سایت توضیح بفرمائید و اینکه آیا شما سایت خود را سایت فروش کالا میدانید یا نقد و بررسی کالا و با کدام هدف فعالیت خود را آغاز نمودید؟

آغاز فعالیت سایت مربوط میشود به سال ۱۳۸۵ که در آن زمان با دو محصول دوربین عکاسی و موبایل هم در حوزه نقد و بررسی و هم فروش شروع به فعالیت کردیم. بعد ها لپ تاپ هم به محصولات سایت اضافه شد و هم اکنون بطور کلی دیجی کالا در حوزه فروش کالاهای مصرفی دیجیتال یا consumer electronics فعالیت می کند. یعنی در واقع هم در تنوع محصولات و هم در نقد و بررسی محصولات این حوزه فعالیت های خود را گسترده تر و عمیقتر نموده ایم.

دلیل موفقیت خود را در حوزه فروش کالای الکترونیکی در چه می دانید؟ کمتر کسی فکر می کرد که یک سایت در حوزه فروش کالا در ایران بتواند تا به این حد موفق بوده و اعتماد مخاطبان خود را جلب نماید .

فعالیت دیجی کالا در سال ۱۳۸۵ با یکسال فاز مطالعه و آماده سازی و نظر سنجی و تحقیقات بازار شروع شد و سپس وارد این بازار شدیم این کسب و کار ساز و کارهای خودش را دارد که قطعا بدون توجه به آنها نمیتوان موفق بود تبدیل فروشگاه اینترنتی به یک برند باید توام با ارزش آفرینی برای مصرف کننده باشد که همواره تلاش ما نیز چنین بوده است و در آخرین گام ما رسانه تصویری دیجی کالا یا digikala TV را راه اندازی نمودیم که در واقع معرفی تصویری کاملی است از محصولات مختلف که استقبال بی سابقه ای نیز از آن صورت گرفته است.

همینجا مایلم سوالی را مطرح کنم؛ بنظر می رسد دیجی کالا بیشتر تمرکزش بر حوزه خدمات است و شاید آن ارتباطی که باید با بازار و تامین کنندگان اصلی داشته باشد را ندارد با توجه به جایگاه امروز و قدرت چانه زنی شما قاعدتا باید بتوانید محصولات را با قیمت های مناسب تهیه نموده و به تبع آن با قیمت پائینتر از بازار نیز عرضه نمایید که متاسفانه چنین نیست.

در دیجی کالا بازار بطور مدوام پایش می شود و اصولا استرا تژی های مختلفی را در قیمت گذاری پیگیری می کنیم ولی با توجه به پایش مداوم بازار، قیمتهای ارائه شده را کاملا رقابتی می دانیم و استقبال چشمگیر مخاطبان هم دلیلی بر این مدعاست. ضمناً همکاری دیجی کالا با کلیه تامین کنندگان در قالب هایی مشخص و با توجه به ظرفیت و میزان بلوغ تامین کنندگان تعریف می شود و در حال حاضر همکاری استراتژیکی با اکثر آنان برقرار شده و دیجی کالا به عنوان یکی از بهترین کانال های خرده فروشی این تامین کنندگان به حساب می آید.

البته این ادعا وجود دارد که فروش اصلی شما از طریق همکارانی است که بویژه در شهرستانها خرید می کنند و نه مصرف کنندگان نهایی کالا آیا مدل تجاری شما B2B است؟

به هیج وجه؛ مدل کسب کار دیجی کالا کاملا B2C است

و خریداران دیجی کالا هم از تهران و هم از شهرستا ن ها هستند البته تعداد مشتریان دیجی کالا در شهرستان ها اندکی بیشتر از مشتریان تهران است که دلیل آن هم جمعیت بیشتر و نیز سهولت خرید بیشتر از دیجی کالا برای مشتریان شهرستان هاست. در این خصوص نیز برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان شهرستانها با هماهنگی هائی که با شبکه نمایندگی خود در گستره ایران انجام داده ایم فروش COD برای شهرستان ها نیز در حال فعال شدن است. البته در تهران متعهدیم که سفارشات بین ۲ تا ۵ ساعت بعد از تایید سفارش تحویل مشتری شود که با توجه به اینکه تمامی محصولات موجود در سایت در انبار خودمان نگهداری میشود مشکلی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

در پایان لطفا کمی از برنامه های آینده خود بفرمائید؟

در یک کلام میتوانم بگویم ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای مشتری. در این راستا هم به لحاظ عرضی و هم طولی فعالیت های خود را گسترش خواهیم داد. یعنی هم محصولات جدیدی در حوزه های جدید اضافه خواهیم کرد و هم خدمات و سرویس های جدیدی را در نحوه ارائه محصولات منطبق بر آخرین فناوری ها عرضه خواهیم کرد.

منبع» کلینیک کارآفرینی

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان