گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید
Negotiate copy

چانه‌زدن یکی از شیوه‌های مرسوم بازار است به قدمت تاریخ و امروزه هم همچنان در اغلب بازارها رسمی معمول و جاافتاده است. اما در برخی از فرهنگ‌ها، مثل بازارهای ایالات‌متحده اغلب مردم برای فرار از حواشی آن اغلب قیمت درج‌شده بر روی برچسب را پذیرفته و چیزی نمی‌گویند. موفقیت همیشه با آن خرده‌فروشی است که آموخته چگونه می‌تواند در این بده و بستان با عرضه‌کننده برنده باشد. با استفاده از این تکنیک‌ها قصد داریم بیاموزیم چگونه با فروشنده برای داشتن بهترین قیمت و شرایط دریافت محصولات چانه‌بزنیم:

 

1- آماده باشید

آماده و مطلع بودن بزرگ‌ترین مزیتی است یک‌خرده فروش می‌تواند برای وارد شدن به مذاکره داشته باشد. تا جای امکان در مورد عرضه‌کننده و محصولات وی اطلاعات کسب کنید. قیمت‌های آنها در مقایسه با رقبا چه جایگاهی دارند؟ چه سطحی از خدمات را به مشتریان خود عرضه می‌کنند؟ آماده شدن برای مذاکرات خرید همچنین شامل تعیین اهداف هم می‌شود، اینکه چه چیزی می‌خواهید و حداقل‌های شما چیست؟

 

2- همیشه حقیقت را بازگو کنید

تاکتیک‌های فریب و اغفال، از قبیل بلوف زدن یا تحریف، در فرایند مذاکرات خرید ممکن است بیش از منفعت برای شما ایجاد ضرر و زیان کند. دروغ گفتن نه تنها غیراخلاقی است، بلکه مخفی نگاه‌داشتن آن خود نیاز به تکنیک‌ها و روش‌هایی دارد که اجرای آنها بسیار سخت است. در حالیکه صادق هستید، همواره باید توجه داشته باشید قدرت چانه‌زنی خود را از دست ندهید. لزومی به بازگو کردن هر آنچه می‌دانید نیست، اما زمانی که می‌گویید . . . حقیقت را بگویید.

 

3- توان بالقوه خود را نشان دهید

اگر برای اولین بار است که با یک فروشنده بالقوه دیدار می‌کنید، احتمال آن وجود دارد که این فروشنده هیچ اطلاعاتی از شرکت شما نداشته باشد. مذاکره را بابیان تاریخچه‌ای از گذشته فعالیت‌های خودتان شروع کنید. هرگونه طرح و برنامه توسعه برای آینده خود را مطرح کنید و اجازه دهید وی بخوبی بداند که چگونه ارتباط تجاری با شما می‌تواند به آنها کمک کند.

 

4- از مشوق‌ها هم بپرسید

کل اساس و بنا مذاکره با عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای بدست آوردن بهترین قیمت، شرایط پرداخت، هزینه‌های تبلیغات یا تبلیغات مشترک با وی هست. می‌توانید مذاکره را اشاره به مشوق‌های موجود و ممکن آغاز کنید. از پرسش در مورد چیزی که می‌خواهید ترس و واهمه نداشته باشید.

 

negotiations-in-project-management

 

5- به رقابت هم اشاره‌کنید

اشاره کردن به رقابت موجود در بازار و همچنین نام بردن از رقبای فروشنده اصلاً چیز بدی نیست، اما نباید هیچ‌گونه اطلاعات محرمانه یا قیمت از طرف دیگر را به طرف مذاکره خود انتقال دهید. خواه این موضوع حقیقی باشد یا تنها درک شما از بازار باشد، هیچ اشکالی از گوشزد کردن قدرت رقیب طرف مذاکره شما در بازار به وی وجود ندارد.

 

6- یک نقطه عادلانه برای توافق پیدا کنید

دقیقاً همانند خرده‌فروش، فروشنده هم باید برای باقی ماندن در بازار به سودی دست پیدا کند. رابطه با فروشنده بجای یک جنگ و نزاع باید به‌عنوان یک همکاری در نظر گرفته شود. همچنان که بر سر یک پیشنهاد خوب برای کسب‌وکار خود مذاکره می‌کنید، نتیجه را برای عرضه‌کننده هم در نظر داشته باشید.

 

7- بلندمدت فکر کنید

ایجاد یک رابطه دوسویه مستحکم و قابل‌اعتماد با عرضه‌کننده تنها به نفع کسب‌وکار خرده‌فروشی شماست. فروشندگانی که احساس کنند مشتری آنها وفادار است، ممکن است برای حفظ رابطه بلندمدت مشوق‌های بیشتری را هم مدنظر قرار بدهند.

 

8- عجله نکنید

هرگز برای خرید از فروشنده عجله نکنید. اگر از فرایند مذاکره راضی نیستید، برای فکر کردن در رابطه با پیشنهاد مطرح‌شده درخواست زمان داشته باشید.

 

9- همه‌چیز را مکتوب کنید

همچنان که فرایند مذاکره به پایان خود نزدیک می‌شود، توجه داشته باشید که پیشنهاد مطرح‌شده حتما مکتوب شود. به‌هیچ‌وجه هیچ قراردادی را امضاء نکنید، مگر اینکه بطور کامل با صحبت‌های شفاهی مطرح‌شده مطابقت داشته باشند.

 

10- کار نیکو کردن از پر کردن است

همه یک مذاکره‌کننده ذاتی به دنیا نمی‌آیند. فراگیری زمان سخن گفتن، زمان سکوت کردن و زمان خواندن زبان بدن طرف مقابل همه و همه نیاز به زمان و تمرین دارد. هرقدر بیشتر مذاکره کنید و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید، نتایج بهتری کسب می‌کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان