گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

حتما با اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام آشنایی دارید.

این پیام‌رسان توانسته با بهره‌گیری از نقاط ضعف سایر مسنجرها و جمع‌آوری نقاط قوتشان در محیطی ساده و جذاب، در مدتی کوتاه رشدی چشمگیر داشته باشد و همین دیروز یک بروزرسانی بزرگ برای تلگرام منتشر شد که قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند؛ مثل امکان ساخت کانال‌های شخصی و عمومی.

 *** آموزش تصویری ساخت کانال در تلگرام ***

تلگرام

اما سازندگان این مسنجر محبوب روز گذشته جلسه‌‌ پرسش‌وپاسخی را در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار کردند و به تشریح عملکرد و پیشرفت‌های یک سال گذشته خود پرداختند. توسعه‌دهندگان تلگرام سعی کردند تا با مانور زیاد روی دو موضوع امنیت اطلاعات و تجربه کاربری، رقیبان اصلی خود را از جمله پیام‌رسان واتس‌اپ به چالش بکشند.

حتما می‌دانید که یکی از بخش‌های ویژه‌ای که باعث محبوبیت تلگرام شده، امکان چت محرمانه است که در گذشته این قابلیت را در پیام‌رسان‌ اسنپ‌چت دیده بودیم. اما تلگرام تا حدود زیادی این امکان را به بلوغ رساند. ولی یکی از نگرانی‌های همیشگی کاربران و رسانه‌ها این بوده است که آیا این اطلاعات توسط خود مسنجر قابل استخراج است یا خیر. مدیرعامل این پیام‌رسان روسی، آقای Pavel Durov در این‌باره می‌گوید:

“اگر صحبت از امنیت و آزادی بیان باشد ما حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. در طول دوسالی که از تاسیس تلگرام می‌گذرد، ما حتی یک بیت از اطلاعات کاربرانمان را در اختیار شخص سومی قرار نداده‌ایم، حتی دولت‌ها.”

اما اگر سطح امنیت اطلاعات کاربران تا این اندازه بالا باشد، بنابراین هر شخصی و با هر قصد و نیتی می‌تواند از این پیام‌رسان برای ارتباطی سریع و ساده استفاده کند. برای مثال این پیام‌رسان می‌تواند در اختیار گروه‌های خراب‌کار یا تروریستی نیز قرار گیرد. زمانی که خبرنگاری در این‌باره سوالی پرسید آقای درو پاسخ داد:

“سوال خوبی است، اما من فکر می‌کنم در نهایت امنیت اطلاعات و حق کاربران برای داشتن این امنیت مهم‌تر از آن است که بخواهیم به چیزهای بد دیگر مثل استفاده‌های تروریستی فکر کنیم.”

اما در بخش تجربه کاربری نیز مدیرعامل تلگرام خط و نشان‌های بسیاری برای رقبا از جمله واتس‌اپ کشید. او امکانات گروه‌های چت را در واتس‌اپ ناقص دانست و اشاره کرد که کاربران برخلاف تلگرام حتی نمی‌توانند فایل‌های متنی مثل فایل‌های پی‌دی‌اف و ورد را در این اپلیکیشن با دیگران به اشتراک بگذارند. ما هم معتقد هستیم که یکی از بزرگ‌ترین وجه‌تمایزهای تلگرام با واتس‌اپ همین قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها است. همچنین آقای درو اشاره کرد که کاربران واتس‌اپ برای انتقال پیام‌های خود فقط به تلفن‌های هوشمند محدود شده‌اند در حالی که کاربران تلگرام می‌توانند از روی هر دیوایسی به دوستان و گروه‌های تلگرامی خود دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر تلگرام طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌ها را پشتیبانی می‌کند مثل ویندوز، ویندوزفون، اندروید، iOS، مک و حتی فایرفاکس و کروم. واتس‌اپ نیز بیشتر این سیستم‌عامل‌های موبایلی را تحت پوشش خود دارد اما هنوز پای آن به دنیای دسکتاپ‌های ویندوزی یا مک‌ها باز نشده است.

تلگرام به‌طور متوسط ماهیانه ۶۰ میلیون کاربر فعال دارد و پیام‌هایی که روزانه در آن ارسال می‌شود از ۲ میلیارد پیام در ماه می امسال به ۱۲ میلیارد پیام تا به امروز رسیده است که رشدی خیره‌کننده به شمار می‌رود. آقای درو می‌گوید:

” تعداد کاربران آن قدر که تعداد پیام‌های ارسالی رشد جهشی داشته‌اند، زیاد نشده و این یعنی تلگرام توانسته با رابط کاربری جذاب، سرعت و امنیت بالای خود کاربران موجودش را به ارسال بیشتر پیام‌هایشان از طریق این پیام‌رسان ترغیب کند.”

البته هنوز ۶۰ میلیون کاربر نمی‌تواند خطر بزرگی برای واتس‌اپ با ۹۰۰ میلیون کاربر یا صدها میلیون کاربر لاین و مسنجر چینی وی‌چت باشد؛ اما مدیران تلگرام سخت در تلاشند تا با تمرکز بر موضوع امنیت اطلاعات که یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران پیام‌رسان‌هاست؛ تعداد بیشتری از کاربران را به تلگرام جذب نمایند.


منبع: فرایند تجارت سامانه خاورمیانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان