گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

هر کسی که در زندگی و کار فردی و جمعی  پایبند به نظم و انضباط باشد، افکارش از یک طبقه بندی خاصی برخوردار می شود. به همین جهت به راحتی  پلـه های رشـد را  طی می کند و از فشار  روحی و روانی در امان بوده و شادمانی او بیشتر می شود.عالم هستی بر پایه نظم استوار است، هر پدیده ای در دستگاه آفرینش جای خاصی داشته و نقش ویژه ای را عهده دار است. سرعت حرکت اجرام آسمانی، گردش منظم فصل های سال، شب و روز، جایگاه و عملکرد اندام ها و اعضا و جوارح بدن انسان همه نشانه هایی از نظم و اهمیت آن است.

یکی از راه های اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست. مقررات و قوانین انضباطی، رفتار را تحت کنترل در می آورد. در زندگی منظم و شاد انسان ها، انضباط همیشه مورد توجه بوده است، ولی در اینکه این انضباط چگونه باید باشد و چگونه می توان آن را آموزش داد، عقاید متفاوت است. زیرا این موضوع کاملا بستگی به فرهنگ و گذشته یک ملت دارد. قرآن کریم در آیه 49 سوره قمر می فرماید: ما همه چیز را به اندازه آفریده ایم.

اما مسئله اصلی این است که این انضباط چگونه باید باشد و چگونه می توان آن را آموزش داد. در پاسخ به این مسئله نظرات متفاوتی وجود دارد، زیرا این موضوع کاملا بستگی به فرهنگ و گذشته یک ملت دارد. هدف از انضباط این است که انسان را قادر به سازش با قوانین و مقرراتی که فرهنگ یک گروه پذیرفته است بنماید، به طوری که افراد رفتار خود را با توقعات و خواسته های گروه اجتماعی که در آن زندگی می کنند هماهنگ نمایند. رعایت قوانین و مقررات نه تنها برای آداب و رسوم حایز اهمیت است، بلکه برای شادی، سازش و آرامش خود انسان نیز اهمیت دارد. نظم اساس موفقیت و یکی از عوامل موثر در شادی و نشاط زندگی انسان است.

داشتن نظم و انضباط در زندگی آثار و نتایج ارزشمندی دارد که هم فرد منضبط و هم جامعه از آن سود می برد. از جمله این فواید می توان به استفاده بهینه از زمان و امکانات به منظور ایجاد زندگی بانشاط؛ خدمت به زندگی خود و جامعه و کسب شادی و سلامت و جلوگیری از بروز فشارهای روانی به علت پیچیده شدن امور و نامعلوم بودن جایگاه هر چیزی اشاره کرد.

نظم موجب می شود از هدر رفتن وقت، سرمایه، استعداد و رغبت های اعضای گروه جلوگیری می کند، و در نتیجه شادی و نشاط و امید در گروه بیشتر می شود. حاکم کردن نظم و انضباط در کارها، موجب می شود که هر کاری به موقع، به جا و در حد انتظار انجام شود و انسان از سردرگمی و فشار روانی به دور باشد، در نتیجه هم اثربخشی و کارآمدی بیشتر خواهد شد و هم شادی انسان مختل نمی شود. کسی که در زندگی و کار فردی و جمعی پایبند به نظم و انضباط باشد، افکار گوناگونش از یک طبقه بندی خاصی برخوردار می شود. به همین جهت به راحتی پله های رشد را طی می کند و از فشار روحی و روانی در امان بوده و شادمانی او بیشتر می شود. فردی که در زندگی منظم باشد، در پوشش و آرایش، در استفاده از کلمات و تنظیم جملات، در رعایت وفای به عهد، در تزیین محل زندگی و کار، الگوی موثر برای دیگران خواهد شد. در نتیجه مورد توجه، مهر ومحبت و رجوع دیگران شده و به این وسیله شادابی فرد در زندگی بیشتر می شود. نظم و انضباط موجب شادی و نشاط، سازش فردی و اجتماعی، احساس امنیت، اعتماد به نفس و جلب محبت دیگران می شود.

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان