گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

در بخش اول از این مطلب ضمن اشاره به وجود داشتن و کاربرد زبان بدن در تبلیغات به برخی از تکنیک های آن از جمله صورت انسان، گشاد شدن مردمک چشم و نوزاد اشاره کردیم و نمونه های تصویری هم دیدیم. در این بخش به ادامه موارد از قبیل رنگ، پول و . . . می پردازیم.

6- استفاده از روانشناسی رنگ

تحقیقات مختلف نشان داده است که رنگ به شدت بر ادراک و حس و حال بیننده تاثیر گذار می باشد. پیش از این مقالاتی در رابطه با استفاده از رنگ در برندینگ برای شما تهیه کردیم که در آینده سعی می کنیم بطور خاص به موضوع تاثیر آن در تبلیغات بیشتر بپردازیم.

 

38-gestures-of-body-language-1-728

 

7- پول!

اگر بر روی تبلیغات کالا یا محصول خود میزان ارزش کالا را بر حسب واحد پول نشان می دهید، دو روش غیر کلامی برای افزایش میزان فروش شما وجود دارد:

نماد واحد پول را از جلوی مقدار عددی پول حذف کنید، (واحد پول فرقی نمی کند که دلار باشد یا ریال ایران، مثلا از اگر دلار بود باید علامت $ را حذف کنید، و در مورد واحد پول ایران هم توجه کنید که هر چند اغلب از یک نماد برای واحد پول خودمان استفاده نمی کنیم، اما در قیمت ها ما اغلب همان لفظ “تومان” یا “ریال” به عنوان نماد پول استفاده می شود).

در مواردی که ممکن است قبل از معرفی لیست قیمت مورد نظر خود، با استفاده از قیمت های بالاتری قیمت خود را توجیح کنید. به عنوان مثال توجه کنید که در بسیاری از تبلیغات ماهواره ای ابتدا به قیمت محصول های مشابه اشاره می شود و عنوان می شود که محصولات مشابه این هزاران دلار قیمت دارند، اما قیمت این محصول تنها 199 دلار است.” یعنی در ابتدا این تبلیغات ذهن شما را اینگونه آماده می کنند هزار دلار مبلغ خیلی بالایی است، بنابراین قیمت پیشنهادی 199 دلاری آنها به نسبت خیلی کم و ارزان می باشد.

 

8- به عملکرد خود اعتماد کنید، نه گروه های کانونی

برخی از مردم هستند که برای ارزیابی نتیجه کار تبلیغات خود از جمع کردن گروه هایی به عنوان گروه کانونی یا پرسش از دوستان و اعضای فامیل استفاده می کنند. در واقع می توان گفت این اصلا ایده و روش خوبی برای ارزیابی نتیجه کار نیست. اغلب مغز منطقی (مغز جدید) ما تصمیم های متفاوتی از مغز احساسی (مغز قدیم) ما اتخاذ می کنند و در پایان این مغز احساسی ما هست که تعیین کننده رفتار خرید ما می باشد. در این رابطه به این مثال توجه کنید: در آزمایشی محققین از 30 فرد سیگاری که در تلاش برای ترک سیگار بودند، خواستند که به سه تبلیغ ضد سیگار مختلف از 3 کمپین توجه کنند که در پایان همه آنها شماره تماس ضروری با بخش ترک سیگار موسسه ملی سرطان منتشر می شد. در این تحقیق این افراد باید اثر بخشی این تبلیغات را به ترتیب انتخاب می کردند. این افراد تبلیغات مربوط به کمپین A و B را بهتر و موثر تر از بقیه دانسته و کمپین C کم اثر تر از بقیه بر شمردند. این محققین همچنین این تبلیغات را به تعدادی از کارشناسان در حوزه ترک سیگار و اعتیاد هم نشان دادند که به نتایج مشابهی دست بافتند.

سپس از این 30 فرد سیگاری درخواست کردند که در حال اسکن مغزی توسط دستگاه fMRI به تماشای این تبلیغ ها بپردازند و در نتیجه حاصل شده شاهد فعالیت زیادی در ناحیه قشر فوقانی مغز در طی تبلیغ کمپین C به نسبت A و B بودند و اینگونه به این نتیجه رسیدند بر خلاف منطق آنها مغز آنها بخوبی می دانست که کدام کمپین بهتر بوده و اثر بخشی بیشتری دارد. همچنین زمانی که این تبلیغ ها از بر روی آنتن رفت تبلیغ کمپین C موجب تماس های بیشتری نسبت به دو کمپین دیگر شد که حتی تعداد آن تا 30 برابر دیگر کمپین ها بود. بنابراین برای ارزیابی کارها نباید لزوما از مردم پرسید که آنها چه نظری دارند یا چگونه فکر می کنند، بلکه تنها پرسش کردن از گروه بسیار اندکی از جمعیت هدف در حقیقت می تواند نتیجه نهایی را بصورت صحیح مشخص نماید.

9- جایگاهی برای آمادگی

بصورت غیر کلامی شما همواره خواهان اعلام “آمادگی” خود به مخاطب خودتان از طریق تبلیغات هستید. منظور من از این گفته این است که بر فرض اگر محصول شما یک محصول غذایی باشد، خواهان انتقال این احساس به مخاطب خود هستید که محصول شما آماده برداشتن و خرده شدن می باشد و از این طریق شوق و علاقه مخاطب خود برای خرید را بالا ببرید. به عنوان مثال، از بین دو تبلیغ زیر کدام یک به نظر شما از اثر گذاری بیشتری برخوردار می باشد:

 

الف:

yogurt-good-231x300

 

ب:

yogurt-bad-224x300

 

اگر حدس شما تبلیغ اولی که تحت عنوان “الف” مشخص شده، می باشد، درست حدس زده اید. این حالت که در تبلیغات گاهی از آن تحت عنوان اثر ترسیم بصری در تبلیغات هم نام برده می شود، بصورت غیر کلامی از طریق تغییر گرایش محصول به مشتری اعلام می کند که محصول آماده خریداری شدن و مصرف می باشد. محققان مختلف کاربرد این اثر را در تبلیغات با استفاده از محصولات مختلف و در ظروف مختلف بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که اگر شما محصولی را آماده برای مصرف توسط دست غالب (دست راست) نشان دهید، فروش محصول به شدت بالا می رود و همانطور که می بینید در دو نمونه بالا این مورد رعایت شده، هر چند که ممکن است شما بدون توجه به این نکته و تنها بر اساس باز بودن درب محصول در تبلیغ “الف” آن را انتخاب کرده باشید.

همانطور که در مطلب مشاهده کردید استفاده از زبان بدن در تبلیغات از تاثیر بسیار بالایی بر مخاطب و افزایش فروش برخوردار می باشد. منتظر نظرات شما در رابطه با موارد کاربردی و مثال هایی از تکنیک های معرفی شده در این دو مطلب در رابطه با تبلیغات مختلف هستیم.

منبع: آی بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان