گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

هفت ویژگی افرادی با هوش هیجانی بالا

هوش هیجانی (Emotional Inteligence) تعیین می‌کند که شما در کارتان چقدر خوب عمل می‌کنید. آیا شما مشخصه‌های شاخص آن را دارید؟

«اگر توانایی‌های عاطفی‌تان خوب نیستند، اگر خودآگاهی ندارید، اگر قادر نیستید احساسات استرس‌زای خود را کنترل کنید، اگر نمی‌توانید همدلی داشته باشید و روابط اثربخشی برقرار کنید، در این صورت فرقی نمی‌کند چقدر باهوش باشید، بعید است به موفقیت زیادی دست پیدا کنید.»

حداقل این چیزی است که دکتر دانیل گلمن (Daniel Goleman)، نویسنده و پژوهشگری شناخته‌شده در زمینه رهبری که کتاب پرفروش هوش هیجانی: چرا می‌تواند بیشتر از ضریب هوشی اهمیت داشته باشد را نوشته است، می‌گوید. گلمن تلاش کرده است دریابد چه چیزی باعث موفقیت افراد می‌شود؛ و همان‌طور که عنوان کتابش نشان می‌دهد، او می‌گوید این امر به هوش هیجانی آن‌ها بستگی دارد. این چیزی است که یک فرد را به‌سوی تعالی سوق می‌دهد.

اما هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا هوش احساسی (EI یا EQ) دقیقاً چیست؟ Psychology Today چنین می‌گوید:

  1. توانایی تشخیص دقیق احساسات خودتان و همچنین دیگران
  2. توانایی بهره‌گیری از احساسات و به‌کارگیری آن‌ها در اموری مانند تفکر و حل مسئله
  3. توانایی مدیریت احساسات، شامل کنترل عواطف خودتان و همچنین توانایی مسرور کردن یا آرام کردن فردی دیگر

مفهوم هوش هیجانی از سال ۱۹۹۰ تاکنون مطرح بوده است، زمانی که روانشناسان دانشگاه ییل، جان دی. مایر و پیتر سالوی، این مفهوم را در دنیای آکادمیک مطرح کردند؛ اما گلمن در مطالعه آن پا را فراتر گذاشته است – و رابطه‌ای مستقیم میان هوش هیجانی کارکنان یک شرکت و موفقیت شرکت پیدا کرده است:

  • کارکنانی با سطح بالایی از هوش هیجانی، خودآگاهی‌ای دارند که به آن‌ها کمک می‌کند همکاران خود را درک کنند و کارها را سر موعد انجام دهند.
  • زمانی که افراد هوش هیجانی بالایی دارند، انتقادات مشتری آن‌ها را ناراحت نمی‌کنند؛ آن‌ها بر روی بروندادها متمرکز می‌مانند تا این‌که احساس کنند به آن‌ها توهین شده است.
  • اگر دو گزینه استخدام ضریب هوشی‌های مشابهی داشته باشند، فردی که هوش هیجانی بالاتری دارد احتمالاً گزینه مناسب‌تری برای شرکت خواهد بود.

همان‌طور که گلمن می‌گوید، هیچ میزانی از هوشمندی نمی‌تواند فقدان توانایی‌های همیشه مهم عاطفی و اجتماعی را جبران کند. مطمئن نیستید چگونه این ویژگی مهم را تشخیص دهید؟ در اینجا هفت مشخصه افراد با هوش هیجانی بالا آمده است:

  1. آن‌ها عاملان تغییر هستند. افرادی با هوش هیجانی بالا از تغییر هراس ندارند. آن‌ها می‌دانند که تغییر جزء ضروری زندگی است – و خود را با آن وفق می‌دهند.
  2. آن‌ها خودآگاه هستند. آن‌ها می‌دانند در چه کاری خوب هستند و در چه زمینه‌هایی هنوز به یادگیری نیاز دارند – نقاط ضعف آن‌ها را متوقف نمی‌کنند. آن‌ها می‌دانند چه محیط‌هایی برای سبک کاری آن‌ها بهینه هستند.
  3. آن‌ها می‌توانند همدلی کنند. نشانه بارز هوش هیجانی، توانایی درک دیگران، آن‌ها را به مهره‌هایی حیاتی در محیط کار تبدیل می‌کند. با یک توانایی ذاتی در درک این‌که همکاران و مشتریان چه شرایطی را تجربه می‌کنند، آن‌ها می‌توانند بدون حاشیه موقعیت‌های دشوار را پشت سر بگذارند.
  4. آن‌ها کمال‌گرا نیستند. درحالی‌که افرادی با هوش هیجانی بالا به‌شدت باانگیزه هستند، آن‌ها می‌دانند کمال امری محال است. آن‌ها خود را با شرایط نامطلوب وفق می‌دهند و از اشتباهات درس می‌گیرند.
  5. آن‌ها تعادل دارند. خودآگاهی آن‌ها بدین معنی است که آن‌ها ذاتاً اهمیت یک تعادل حرفه‌ای-شخصی سالم در زندگی خود را می‌دانند و این‌که چگونه این تعادل را برقرار کنند. آن‌ها خوب غذا می‌خورند، به‌قدر کافی می‌خوابند و علایقی خارج از محیط کار دارند.
  6. آن‌ها کنجکاو هستند. یک حس ذاتی کنجکاوی باعث می‌شود وقت سپری کردن با آن‌ها بسیار دلپذیر باشد. آن‌ها قضاوت نمی‌کنند؛ آن‌ها گزینه‌های ممکن را کندوکاو می‌کنند. آن‌ها سؤال می‌پرسند و پذیرای راهکارهای تازه هستند.
  7. آن‌ها رئوف هستند. افرادی با هوش هیجانی بالا می‌دانند هر روزی از زندگی چیزی با خود به همراه دارد که به خاطر آن می‌توان سپاسگزار بود – آن‌ها مانند بسیاری از افراد نیمه خالی لیوان را نمی‌بینند. آن‌ها نسبت به زندگی خود احساس خوبی دارند و اجازه نمی‌دهند منتقدان و افراد منفی‌باف این امر را تحت تأثیر قرار دهد.

افرادی با هوش هیجانی بالا می‌دانند چگونه محیط کار و دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. آیا شما هم یکی از آن‌ها هستید؟

منبع: دریچه

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان