گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید

walmart شاید در مورد مسئولیت اجتماعی بارها شنیده باشید، ما هم در چند مطلب در این مورد نوشته ایم و گفته ایم که برندها وقتی به اندازه معینی میرسند می توانند بر جامعه تاثیر گذار باشند و این مسئولیت اجتماعی را می توانند در حوزه مختلفی مانند محیط زیست، فقر، اعتیاد و…. انجام دهند. انجام مسئولیت اجتماعی در ارتقای جایگاه یک برند تاثیر زیادی دارد که بحث در این مورد در منابع مختلف وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید.

اما شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که یک برند چگونه می تواند در مسائل اجتماعی تاثیر گذار باشد؟ یکی از ساده ترین شکل هایی که به ذهن می رسد پول خرج کردن است. به عنوان مثال یک شرکت می تواند برای کاشت درخت هزینه کند و یا برای پوشش هزینه های تحصیل کودکان بی سرپرست هزینه هایی را اختصاص دهد. این تنها راه نیست ولی آسان ترین راه است و هزینه بر است.

برندها با تصمیمات هوشمندانه خود نیز می توانند بر جامعه تاثیر گذار باشند این تصمیمات هوشمندانه گاهی می توانند چنان هوشمندانه باشند که نه تنها هیچ هزینه ای بر سازمان تحمیل نکنند بلکه از هزینه های سازمان نیز بکاهند. به عنوان مثال بلیط های اتوبوس قدیمی را به خاطر بیاورید که به صورت تکه کاغذ هایی بودند که فقط یک بار خریداری می شدند و پس از پاره شدن دور ریخته می شدند. با به وجود امدن تکنولوژی های بلیط های الکترونیکی جدیدا جای بلیط های کاغذی را گرفت. با این حال اگر شهرداری و یا شرکت اتوبوس رانی که متولی تدوین سیاست های نحوه پرداخت بلیط هاست را به عنوان یک برند در نظر بگیریم می توان تاثیر این تصمیم را در حجم کاغذ مصرف شده برآورد کرد.

این تصمیم ها در برندهای تجاری هم بسیار رواج دارد و انرژی زیادی برای ایجاد این گونه تصمیم ها صرف می شود. یکی از واقعی ترین نمونه ها کاری است که فروشگاه های زنجیره ای وال مارت در آمریکا انجام داده است. یکی از سیاست های اصلی وال مارت کاهش قیمت های کالا است. وال مارت با یک تصمیم هوشمندانه توانست هم در جهت رسیدن به این هدف و هم در جهت انجام یک مسئولیت اجتماعی گام بردارد.

همانطور که شاید خیلی از ما هم دیده ایم، خیلی از اجناس بهداشتی و آرایشی و حتی سایر کالا ها علاوه اینکه یک ظرف پلاستیکی یا فلزی دارند معمولا یک کارتن یا جعبه مقوایی هم دارند که بعد از خرید و به هنگام مصرف دور انداخته می شود. مانند جعبه های مقوایی خمیردندان ها.

والمارت برای کاهش هزینه های تولید و کاهش قیمت های فروش به تولید کنندگان گفت که نیازی به استفاده از جعبه های کاغذی نیست و از آنجایی که وال مارت قدرت بالایی نیز در بازار خرده فروشی دارد این خواسته از سوی تولید کنندگان پذیرفته شد و در نتیجه قیمت ها کاهش یافت که به نفع تولید کننده، فروشنده و خریدار بود. اما حذف جعبه های مقوایی در حجم گسترده در بازار عظیم آمریکا موجب کاهش بسیار زیادی در مصرف کاغذ و در نتیجه کاهش قطع درختان شد که یک موفقیت بزرگ اجتماعی برای وال مارت محسوب شد.

از این دست تصمیمات را می توان در حجم کوچک تر در سازمان های کوچک نیز به کار برد که به هوشمندی مدیران وابسته است. شما در حد خودتان به مسئولیت های اجتماعی خودتان عمل می کنید؟

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان