گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید
چگونه بخوریم تا دچار آلزایمر نشویم؟

به تازگی این فرضیه مطرح شده است که تمام عوامل خطرسازی که سلامت قلب را تهدید می کنند، می توانند سلامت مغز را هم به خطر بیاندازند و ما را در معرض آلزایمر قرار دهند. متأسفانه در دهه های اخیر بیماری های تخریبی سلول های مغزی در تمام دنیا شایع شده است. با توجه به استرس، هیجان های منفی و رژیم غذایی که زندگی ماشینی به انسان امروز تحمیل می کند در این مقاله چند عامل از رژیم غذایی را که برسلامت قلب و مغز مؤثرند بیان کردیم.

۱. بیش از اندازه کالری دریافت نکنید

اگر فردی حتی در یک وعده غذایی، کالری بیش از حدی دریافت کند یا این اضافه دریافت در وعده های غذایی دیگر هم ادامه داشته باشد، به طور حتم اضافه وزن و چاقی به سراغ او خواهد آمد. دریافت کالری بالا می تواند باعث اکسیداسیون بیش از اندازه هم بشود و به دلیل همین اکسیداسیون بالا، رادیکال در بدن آزاد خواهد شد. رادیکال های آزاد برای تمام سلول های بدن از جمله سلول های قلب و مغز مضر هستند و می توانند زمینه ابتلا به بیماری های تخریبی سلول های مغز و آلزایمر را فراهم کنند.

۲. چربی های اشباع و ترانس مصرف نکنید

چربی های اشباع، چربی هایی هستند که زنجیره هیدروکربنی آنها کاملا با هیدروژن اشباع شده است. گوشت قرمز، لبنیات و روغن های نباتی هیدروژنه شده یا جامد از اصلی ترین منابع دریافت این چربی ها به شمار می روند. به دلیل همین مضر بودن چربی لبنیات است که اصرار به مصرف لبنیات کم چرب داریم. ضمن اینکه خوراکی های فرآوری شده با روغن که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند، کرم کارامل موجود در شیرینی ها و مارگارین یا همان کره گیاهی هم از بدترین انواع چربی ها محسوب می شوند که می توانند باعث افزایش اکسیداسیون در بدن شوند. مصرف بیش از حد گوشت های قرمز، گوشت های پرچرب و خوراکی های پر پروتئین هم برای سلامت قلب و مغز مضر است. به همین دلیل مصرف پروتئین های گیاهی مانند انواع حبوبات، نان، غلات و مغزها در کنار پروتئین های حیوانی سالم تر مانند گوشت های سفید و کم چرب برای پیشگیری از تخریب سلول های مغز و به خطر افتادن سلامت قلب، به تمام افراد توصیه می شود.

۳. کربوهیدرات های کامل بخورید

بهتر است در بین انواع کربوهیدرات ها، آنهایی را مصرف کنید که مانند نان کامل، برنج یا ماکارونی سبوس دار از دانه کامل غلات تهیه شده اند و سرشار از فیبر هستند. این خوراکی ها پتانسیل اکسیداسیون را در بدن کاهش می دهند و قند خون را هم کنترل می کنند. بالا رفتن قند خون می تواند تأثیری منفی برسلامت قلب و مغز داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را افزایش دهد.

۴. آب بنوشید

بهتر است در بین انواع نوشیدنی ها، دور آنهایی که شیرین یا کولادار هستند، تا جایی که می توانید، خط بکشید. نوشیدنی های الکلی هم شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. رعایت حد تعادل در مصرف چای، قهوه، نسکافه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین هم اهمیت زیادی دارد؛ زیرا مصرف زیاد این نوشیدنی ها می تواند اثر معکوس بر سلامت قلب و مغز داشته باشد. نوشیدن بیش از دو تا سه فنجان نوشیدنی های کافئین دار در طول روز توصیه نمی شود. از طرف دیگر مصرف آب برای انجام درست فعالیت های متابولیکی بدن ضروری است. تمام افراد باید در طول روز به قدر کافی آب بنوشند تا کم آبی در بدن آنها اتفاق نیفتد. این موضوع با افزایش سن (از میان سالی تا کهنسالی) اهمیت بیشتری هم پیدا می کند زیرا کم آبی بدن نقش بسزایی در ابتلا به بیماری های تخریبی سلول هلی مغز از جمله آلزایمر دارد.

۵. تا جایی که می توانید میوه و سبزی بخورید

خوراکی های سرشار از انواع ویتامین ها، املاح و ترکیب های آنتی اکسیدانی از بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از ابتلا یا حداقل به تأخیر انداختن ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر یا برخی سرطان ها محسوب می شوند. میوه ها، سبزی ها و صیفی جات تازه و سالم سرشار از آنتی اکسیدان هستند و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت باید حداقل ۵ نوبت در طول روز مصرف شوند. دانشگاه هاروارد پا را از این هم فراتر گذاشته و مصرف حداقل ۹ وعده میوه و سبزی را برای حفظ سلامت عمومی و سلامت قلب و مغز به تمام افراد و در تمام سنین توصیه کرده است.

۶. مصرف خوراکی های کنسروی، شور و پر ادویه را به حداقل برسانید

مصرف انواع خوراکی های فرآوری شده که سرشار از نمک و ادویه هستند بر سلامت قلب و مغز اثر منفی دارد و مصرف بیش از اندازه آنها ابتلا به اختلال های قلبی و مغزی را در پی خواهد داشت. هر چقدر مواد اولیه غذاها سالم تر و تازه تر باشد، خطر ابتلایتان به بیماری های مختلف مانند آلزایمر و زوال عقل هم کمتر خواهد شد.

منبع: جِنی

امیر دائی

منابع انسانی

نظرات  (۱)

۲۱ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۲۲ رژیم لاغری
منون و چشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان