گروهی برای پیشرفت در زمینه های علمی و عملی

اکسل را خوب یاد بگیرید
87494482

رای هر کسب و کاری که با عموم مردم سر و کار دارد، داشتن راه و روشی برای پیش بینی میزان تقاضا برای محصولات و خدمات واجب و حیاتی می باشد. اطلاع داشتن از این موضوع که چه تعداد مشتری در یک بازه زمانی مشخص به شما مراجعه می کنند در سفارش دادن و هماهنگ کردن موجودی انبار و برنامه ریزی برای کارکنان جهت پاسخ گویی به مشتریان لازم می باشد. حتی کسب و کارهای آنلاین هم به منظور آمادگی داشتن نیاز به پیش بینی تقاضا مشتریان آنلاین می باشند.

آیا تاکنون توجه کردید که اگر ما بیش از میزان ضرورت اقدام به سفارش به تولید کننده گان و انبار محصول بکنیم، یا حتی بدتر از آن کمتر از میزان نیاز اقدام به سفارش بکنیم، با چه مشکلاتی مواجه می شویم؟ برای پیش بینی میزان تقاضا روش های مختلفی وجود دارد که در زیر برخی راهکارها برای بهبود این فرایند را در اختیار شما می گذارم:

 

1- از اعداد صحیح استفاده کنید.

کلان داده یا  داده بزرگ (اصطلاحی است که به مجموعهٔ داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است) یکی از بزرگترین روند های کسب و کار امروزی می باشد، اما این اعداد در صورتی مناسب و کارآمد هستند که بصورت اطلاعات تفسیر شده ارائه شوند، نه فقط مجموعه ای از اطلاعات خام. بنابراین باید توجه داشته باشیم که برای اتخاذ تصمیم ها بر اطلاعات تفسیر شده تمرکز کنیم.

در این مورد بخصوص، شما به دنبال اطلاعاتی در رابطه با روند های قیمت گذاری و تقاضا برای برخی از محصولات هستید. به عنوان مثال اگر می خواهید بدانید چه تعداد مشتری در یک روز خاص از شما خرید کرده اند تا اقدام به پوشش آن میزان از تقاضا نمائید، اطلاعات خود را باید تنها محدود به آن روزها بکنید.

 

20150423221011-forecast-prediction-crystal-ball

 

2- از پیش نسبت به متغیرهای مختلف آمادگی داشته باشید.

فاکتورهای زیادی در تعاملات یک کسب و کار دخیل هستند. زمانی که شما در حال پیش بینی زدن ترافیک مشتری خود هستید، ممکن است بطور مستقیم به اطلاعات آن روز خاص در سال گذشته مراجعه کنید. با این وجود ممکن است فاکتورهای دیگری وجود داشته باشند که آن اعداد منعکس کننده آنها نباشند، که از جمله این موارد می توان به وضعیت آب و هوا شرایط متفاوت اقتصادی اشاره کرد.

آگاهی از احتمال وجود این عوامل اولین مرحله است. اگر اطلاعاتی در مورد آنها کسب نکنید، مطمئنا بعد از مدتی در مورد نوسانات دور از انتظار در مقدار تقاضا و دلیل آن پرسش می کنید. با بررسی و تحقیق در رابطه با این عوامل به راحتی متوجه می شوید که این دوره ممکن است همانند دوره قبلی تقاضای مشابهی نداشته باشید.

 

3- کسب و کار خود را بخوبی بشناسید.

هر قدر هم که اطلاعات آماری معتبر باشد، باز هم گاهی حس ششم شما می گوید که امروز روز خوبی خواهد بود. همواره بعد از اینکه مدتی در یک کسب و کار مشغول بودید، شناخت خوبی از مشتریان خود بدست می آورید. پس از مدتی این شناخت به شما اجازه می دهد که حدس های خوب و قابل اتکاء در مورد آینده بزنید. حتی ممکن است در این موارد از هر نرم افزار آماری دیگری دقیق تر عمل کنید. چرا که محدوده و بازار کار خود را بخوبی می شناسید و این موضوع موجب می شود گاهی تصمیماتی بگیرید که بر خلاف تمامی اطلاعات موجود باشد.

بنابراین برای کسب بهترین نتایج همواره اقدام به ترکیب اطلاعات خام، تحلیل شده و شناخت از موقعیت نمائید تا پیش بینی بهتری از وضعیت کسب و کار داشته باشید.

 

4- بطور پیوسته اقدام به تصحیح روند کار خود بکنید.

پیش بینی تقاضا موضوعی است که همواره موجب تغییر می شود و به فاکتورهای مختلفی وابسته می باشد. همچنین استفاده از علم آمار و تفسیر اطلاعات تنها اخیرا مورد توجه بیشتر قرار گرفته و همچنان بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط در حال یادگیری چگونگی استفاده از آن می باشند.

باید توجه داشته باشید که هر ساله اقدام به ارزیابی مجدد شیوه پیش بینی تقاضا برای خودتان بکنید و تغییراتی را در آنها اجرا کنید. در همین حین اطلاعات جدید را کسب می کنید که به درک و شناخت بهتر مشتریان شما کمک می کند و در ادامه به داشتن کسب و کاری متمرکز بر مشتری به منظور فراهم آوردن خدمات بهتر برای وی می شود.

منبع: آی بازاریابی

امیر دائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید؟

اکسل را خوب یاد بگیرید
نویسندگان